routes/Tracks
-
Hallo, ik ben nog nieuw op MRA. Dus de volgende vraag; wat is het verschil tussen routes en tracks??
-
@Fonsd, Een route bestaat uit meerdere route-punten waartussen de navigatiesoftware zelf de route bepaald op basis van routerings-instellingen (zoals snelwegen, pontjes, tolwegen vermijden etc). Een track bevat geen route-punten, en de de route wordt niet bepaald door routeringsinstellingen in de software. De track wordt simpelweg gevolgd. In moderne software kan dat evengoed op basis van turn-by-turn.
MRA maakt daarnaast nog onderscheid tussen Track-logs en Route tracks. Beide zijn tracks, maar de eerste is "opgenomen" door hem te rijden, dus inclusief foute afslagen en wat gekringel als je ergens een tijdje hebt stilgestaan. De ander is een track die wordt gemaakt op basis van een berekende route. Die is dus "zuiver" van de fouten die onvermijdelijk in een track-log zitten.
-
@Con-Hennekens
Kijk dat is weer duidelijke taal.
Ik denk dat de termen route en track nog het grootste struikelblok zijn voor mensen die met navigatiesoftware aan de gang gaan.
Ben zelf al een tijd aan het rommelen met navigatie, mra etcetc en vind het nog steeds lastig hoe alles nu precies werkt.
Veelal genavigeerd met Osmand en routes via MRA en dat ging altijd redelijk volgens mij
Sinds kort een BMW connectride Navigator dus ik moet weer opnieuw op les.
Via internet zie ik de tip om vooral tracks te gebruiken ipv routes.
In principe klinkt dat goed, je volgt een lijn op de kaart en een beetje naviagatie geeft je ook gesproken aanwijzingen, tis net een route eigenlijk.
Wat ik dan weer wel een beetje mis is het gebrek aan POI's in een track, hier is volgens mij nog steeds geen oplossing voor ?Ik heb bijvoorbeeld viavia een paar leuke routes gekregen voor een midweekje weg, echter zijn dit routes met POI's , heel makkelijk met koffiestops etc, maar geen tracks dus.
Wat is nu wijsheid vraag ik me af, converteren naar eebn track of gewoon als route rijden.
Welke problemen kan ik tegenaan lopen als ik ze wel (of juist niet) converteer? -
@sander-t said in routes/Tracks:
Ik denk dat de termen route en track nog het grootste struikelblok zijn voor mensen die met navigatiesoftware aan de gang gaan.
Klopt vandaar dat we het liever hebben over een tracklog of een routetrack. Dan wordt vanzelf de oorsprong van een track duidelijk.
Wat ik dan weer wel een beetje mis is het gebrek aan POI's in een track, hier is volgens mij nog steeds geen oplossing voor ?
Als je (bijvoorbeeld een MRA RouteXpert) route opslaat als GPX, zitten daar zowel de track, de waypoints als ook de POIs in. Wat een GPS unit daar vervolgens mee doet is aan de makers van dat apparaat. Op een Zumo bijvoorbeeld kun je er voor kiezen op de route te rijden (dat heet dan ineens een trip als ik me niet vergis) of de track. Het rijden van tracks is populair geworden omdat dat de navigatie-berekeningen van verschillende platformen uitsluit. Of de BMW Navigator iets kan met de POIs in een GPX bestand kan ik je niet vertellen.
Ik heb bijvoorbeeld viavia een paar leuke routes gekregen voor een midweekje weg, echter zijn dit routes met POI's , heel makkelijk met koffiestops etc, maar geen tracks dus.
Ik denk dat het MRA platform onovertroffen is als het gaat om de extra informatie die je in een route kwijt kunt, en dat wordt alleen maar beter ;-). Voor mij komt niks anders meer op het stuur dan een rugged Android smartphone.
-
@Con-Hennekens
thx voor de info!
Hier een aantal jaren gereden met de rugged Android, sinds kort dus terug naar een navigatie.
De telefoon met houder heb ik nog, en hou ik voorlopig even bij de hand, en ik heb een MRA Gold lifetime abbo, dus wie weet....