Route berekening doet het regelmatig fout
-
- Ik gebruik de MRA web routeplanner al een aantal jaar om routes uit te zetten. Daarbij gaat het regelmatig fout, d.w.z. dat MRA gedeeltes van de route via andere wegen leidt dan de meest voor de hand liggende weg. Het is weleens gebeurd dat de planner mij op een "boeren-weg" stuurt terwijl de hoofdweg ernaast ligt. Ik neem mij elke keer voor om daarover een melding te maken, maar bij terugkomst kom het er niet van of ik heb het voorbeeld niet meer paraat.
Vandaag heb ik wel een voorbeeld: Komend van Neckargemünd (Duitsland) wil ik naar de A6 richting Mannheim. Daarvoor gaat de route door Heidelberg (wat op zich goed is). Maar in Heidelberg maakt de route een vreemde omweg (zie afbeelding A). Bij de Schurmanstraße gaat de route naar rechts over de brug om verderop naar links de volgende brug, terug naar de route.
Je kan het oplossen door een extra routepunt te plaatsen (wat vlgs mij niet zou hoeven, want ik moet toch kunnen vertrouwen dat een navigatie-app de meest logische route neemt). Ik heb dus een routepunt geplaatst, maar het gebeurt toch weer iets vreemds. De planner neem een zijweg om verderop terug te komen op de hoofdweg (zie afb. B).
Als ik de route iets verplaatst, in dit geval iets terug, dan gaat het goed. (zie afb. C) En zo blijf je puzzelen totdat de planner de gewenste route neemt. Het is ouderwets handwerk, je kan net de papieren kaart neemt en de aanwijsborden op de borden volgen!
Met vriendelijke groet,
Marjea. - Ik gebruik de MRA web routeplanner al een aantal jaar om routes uit te zetten. Daarbij gaat het regelmatig fout, d.w.z. dat MRA gedeeltes van de route via andere wegen leidt dan de meest voor de hand liggende weg. Het is weleens gebeurd dat de planner mij op een "boeren-weg" stuurt terwijl de hoofdweg ernaast ligt. Ik neem mij elke keer voor om daarover een melding te maken, maar bij terugkomst kom het er niet van of ik heb het voorbeeld niet meer paraat.
-
@Marjea Geen idee waar jij nu tegenaan loopt. Bij mij loopt de route zoals jij wenst, recht toe en recht aan. Wellicht dat het zo druk was (verkeer overlay inschakelen, zie rode streep) dat de route over de bruggen toch de snelste was...
-
@Rob-Verhoeff, je bent me net voor ik zie hetzelfde inderdaad.
@Marjea, ik denk dat er altijd wel een logica te vinden is waarom een bepaalde route loopt zoals die loopt. Ook bij mij strookt die niet altijd met mijn verwachtingspatroon . -
@Marjea which card are you using for route planning? I've found that Tomtom has a tenancy to take detours from the most direct route for no particular reason that I can see. Live traffic can cause temporary route changes.
-
@Rob-Verhoeff
Het zou kunnen dat er op dit moment druk is op de route, zoals je aangeeft. Maar de route heb ik pas over een paar weken nodig en dan is de verkeersdrukte anders. Het lijkt mij dat de Web-versie juist bedoeld is om een route van tevoren te plannen.
Maar in ieder geval bedankt voor je suggestie. Er zit niets anders op dat zelf routepunten te plaatsen waar nodig.Met vriendelijke groet,
Marjea. -
@Marjea Ik plan altijd zo min mogelijk routepunten, maar zoveel als noodzakelijk! En het plannen op zich vind ik al een klein feestje . Ik ben met weinig tevreden.
-
@Marjea, Er is (nog) geen aparte functie voor, maar met de optie "uitschakelen seizoensafsluitingen" bereik je hetzelfde, en zal de route wèl volgens jouw verwachting lopen.
In de App is er al een optie om "verkeersbewuste routeberekening" aan/uit te zetten. Als je die uitzet in de app voor het navigeren, kom je ook vrolijk in de file terecht Ik neem aan dat er in de web-planner tijdens de "renovatie" een soortgelijk optie komt.
-
@Con-Hennekens Bedankt voor je suggestie.
-
Ik heb ook met regelmaat zoiets. Zaterdag nog. Ik rij mijn route op een b weg. Ik zie dat ik verderop naar rechts moet afslaan volgens de navigatie. Ook zie ik op de navigatie dat het volgende punt al zichtbaar is op diezelfde b weg een stukje verderop rechtdoor.
Ik ben dan ook gewoon rechtdoor gegaan. Er was geen viapunt of wat dan ook op de omleiding.
Vreemd hoor.