Is een backup mogelijk of al bestaande?
-
Helaas ben ik op de een of andere manier een aanzienlijk aantal routes kwijtgeraakt. Het lijkt erop dat ik iets te enthousiast ben geweest met het slepen naar een andere map... Ik weet eigenlijk niet precies hoe het is gebeurd. Ik heb alle mappen al doorzocht, maar ik kan ze niet terugvinden. Plotseling is er een map met submappen verdwenen. Gelukkig heb ik ze nog een oudere versie op Basecamp staan. En de reis gaat nog 2 maanden door, dus ik zal wel de tijd hebben om alles opnieuw uit te zoeken.
Is er echter een mogelijkheid om een back-up te maken of om bijvoorbeeld van gisteren te herstellen? Gewoon ter informatie.
Het is een beetje zorgwekkend dat alles zomaar kan verdwijnen zonder back-up. Laten we eerlijk zijn, er gaat best wat tijd zitten in het maken van leuke routes -
@ZieZoeNie Ik denk niet dat er een backup is van jouw map. En als dt er al was, hoeveel gigabyte kost het wel niet om van iedereen een backup bij te houden...
Als je je bestanden verplaatst hebt, dan moeten ze echt wel ergens staan. Lijkt me sterk dat door een verplaatst actie de bestanden verdwijnen, misschien zou het kunnen. Maar toch...
Ik heb buiten MRA op een externe cloud een mapje staan met daarin de voor mij meest belangrijkste routebestanden verdeelt over diverse relevante mappen inclusief foto's/camera filmpjes.
Nadeel, als je het orgineel in MRA bewerkt, dan moet ik niet vergeten om de route in de cloud op te slaan als route en als track.
-
You bumped on what I consider a major shortcoming of mra: the inability for a user to make a local backup of his own files on the MRA server.
Even giants like Google allow mirroring your google drive content to a local drive making saving it in another spot as backup very easy.
-
Gezien de stabiliteit* van moderne databases maak ik mij geen zorgen dat ik om een andere reden dan een "eigen fout" routes kwijt raakt.
En ik betwijfel het dat jouw routes zoek of echt onvindbaar kwijt zijn geraakt door het slepen naar een andere map. Misschien weet je nog (een deel van) de naam van de routes en dan zou ik even de zoekfunctie gebruiken binnen je persoonlijke MRA bibliotheek.*Ja ik weet het dit kun je bestrijden
-
@Jack-van-Tilburg Hey Jack, Die zoekfunctie is idd top.
Eigenlijk twijfel ik meer aan "damn heb ik dit zelf gedelete" dan aan de stabiliteit van het programma.
Een mens maakt soms foutjes in zn haast he. De routes zijn bijna allemaal teruggevonden. En eens ik ze terug in MRA heb staan zet ik ze openbaar. Het blijft echter handig om nog ergens een backup te hebben staan. Al hoop ik dat dit me niet meer overkomt.
Dank voor je hulp -
@ZieZoeNie
Slepen van routes naar een andere locatie is misschien niet de handigste methode.
Je kunt ook de functie selecteren en verplaatsen gebruiken. -
@ZieZoeNie het is mij in de afgelopen jaren nog nooit gebeurd dat ik door een verplaatsingsactie routes ben kwijt geraakt. Het is net wat @Jack-van-Tilburg zegt, maak gebruik van de andere verplaatsingsmogelijkheid. Die is een stuk nauwkeuriger. Over het backuppen van routes is wel ergens een ander draadje te vinden in dit forum. Kort door de bocht geloof ik dat die functionaliteit er niet gaat komen. Routes waar je erg aan bent gehecht zou je lokaal kunnen bewaren als .gpx. Je bent dan wel de "MRA eigen" informatie kwijt die je aan een routepunt kan toekennen. Overigens maak ik mij niet zoveel zorgen dat de boel op z'n reet gaat. Zie ik het te rooskleurig? Kan best, maar ook daarover staat iets in dat andere draadje.
-
@Rob-Verhoeff, Het "sleur en pleur" principe gebruik ik bijna altijd bij verplaatsingen, ik vind het zeer doeltreffend. Maar als ITer kom ik regelmatig in aanraking met gebruikers die "ineens" iets kwijt zijn. Iemand gooit een dossier op je bureau en "ineens" ben je complete mappen kwijt omdat die toevallig half op de muis lande...
Ik hoop eigenlijk wèl dat de mogelijkheid van backup komt. Ik heb veel vertrouwen in de database hoor, maar veel mensen vinden het toch wel belangrijk om zelf de routes in backup te hebben.
Ik stel me voor dat je een lokale dump van je eigen route bibliotheek kunt maken, en bij een restore individuele routes kunt selecteren voor import. Met moderne encryptie-technieken moet dat kunnen zonder het propriétaire format prijs te geven. Wil je migreren naar een ander pakket, ja dan zul je van het open GPX formaat gebruik moeten maken.
-
In mijn opinie kan het MRA format bij een backup worden omgezet naar GPX.
Als je MRA niet meer gebruikt, of er is iets naars gebeurt met MRA, dan kan je toch niks aanvangen met het MRA formaat.
Het gaat er bij mij niet om of ik vertrouwen heb in de MRA database maar wel dat ik reeds gezien heb hoe hackers de zaak om zeep kunnen helpen, of wat er kan gebeuren als een bedrijf wordt overgenomen of op de fles gaat.
Ik wens MRA natuurlijk het allerbeste toe, maar ik betaal nu eenmaal ook geld voor de brandweer terwijl het bij mij nog nooit gebrandt heeft.
-
@Drabslab, Een backup is geen backup als je de helft van je gegevens verliest (de MRA eigen specifieke toeters en bellen). Wat jij wilt is eigenlijk een bulk-export optie. Ja, dat zou zeker een mooie feature zijn.
-
Ik ben geen dba'er maar ik verwacht niet dat met de huidige MRA database individuele back-ups mogelijk zijn. Bijvoorbeeld op map niveau ed.
En ik verwacht dat bij implementatie van die mogelijkheid overgegaan (conversie) moet worden op een andere database type/vorm.
Als dat wel ingericht wordt dan hoop ik vooraf een berichtje daarvan te krijgen. Want dan wil ik inderdaad wel zelf een back-up maken van mijn routes. Maar eigenlijk ga ik er ook wel vanuit dat binnen het beheer van MRA geregeld is dat er back-ups van de systemen en databases gemaakt worden. -
@Con-Hennekens said in Is een backup mogelijk of al bestaande?:
Wat jij wilt is eigenlijk een bulk-export optie.
inderdaad, van het idee uitgaande dat ik met de MRA specifieke content toch geen blijf weet buiten het MRA systeem.
Ik veronderstel/hoop dat MRA zelf back up systemen heeft waarop ik kan terugvallen als er iets mis gaat, vandaar dat voor mij zo'n export voldoende is.
@Jack-van-Tilburg said in Is een backup mogelijk of al bestaande?:
ik verwacht niet dat met de huidige MRA database individuele back-ups mogelijk zijn
We spreken hoofdzakelijk over onze eigen route en track bibliotheek, een extract naar een folderstructuur (en omzetten van de routes naar GPX) in een zipfile lijkt me niet onoverkomelijk?
-
Aangezien het opslaan van een enkele folder met inhoud (zonder sub-folders erin) nu al mogelijk is en het zip-formaat gewoon folders en sub-folders ondersteunt, lijkt het me geen onoverkomelijk probleem om ook een opslag mét sub-folders te implementeren, hiermee zou je in elk geval een backup van alle routes als GPX (of welk formaat je ook kiest) kunnen maken. Dan mis je alleen nog de MRA-specifieke gegevens.
-
@Herko-ter-Horst inderdaad, zeker iets waar ze op een bepaald ogenblik eens naar kunnen kijken.
Maar laat ze Next eerst afwerken daarna zien we wel
-
@Herko-ter-Horst said in Is een backup mogelijk of al bestaande?:
Aangezien het opslaan van een enkele folder met inhoud (zonder sub-folders erin) nu al mogelijk is
Ik ervaar dat anders
-
of je doet gewoon wat ik doe, alle meest belangrijkste routebestanden die je echt niet kwijt wilt extern opslaan als een route en track gpx-bestand.
Dat je ooit later zo'n bestand weer inlaadt en hier en daar ff moet checken of bijwerken... c'est la vie!
-
@Jack-van-Tilburg Het slepen is handiger. Maar ik ga het idd niet meer gebruiken tot er een backup mogelijk is. (Al sluit ik nog steeds niet uit het zelf gedaan te hebben )
-
@Con-Hennekens helemaal mee eens.
-
@Drabslab Absoluut. De focus kan/mag op next liggen. Backups kan later ook nog.