Route aanpassen snelweg vs binnendoor
-
Graag wil ik een bestaande route in het oosten des lands aanvullen met de weg van en naar huis. Vanaf een punt in de Achterhoek is er een hele mooie binnendoor route die ik graag wil rijden. Als ik echter voorafgaand daaraan mijn huisadres aanvul in het westen, gaat de rit van huis naar het beginpunt (dan dus het tweede routepunt) ook binnendoor. Hartstikke leuk om te rijden maar niet de bedoeling. Vanaf het laatste punt van de binnendoorroute terug naar huis gebeurt hetzelfde.
Hoe zorg ik ervoor (zonder honderd extra routepunten te moeten plaatsen op de snelweg van en naar huis) dat ik de snelste weg naar het beginpunt van de rit krijg en vervolgens aan het einde van de rit ook weer de snelste weg (dus via de snelweg) naar huis?
Ik ben nu inmiddels al anderhalf uur aan het rommelen maar MRA wil me blijkbaar alleen maar leuke binnendoorweggetjes laten rijden? Als ik dat zou doen, dan ben ik 25 uur aan het sturen, in plaats 2 uur heen, een paar uur de geplande mooie route en vervolgens weer een kleine 2 uur terug.
Alvast dank voor de tips! -
@Yvette-1 Deel jouw route even hier dan kunnen we zelf ook kijken hoe de route origineel ontstaat.
Ik vermoed dat de originele Achterhoek route bestaat uit een combinatie van routepuntem EN routeinstellingen zoals bijvoorbeeld: kronkelige weg?
Als er geen specifieke route instellingen zijn geactiveerd, dan navigeert MRA routeplanner altijd volgens de snelste route wat het door jouw omschreven routeplanner gedrag niet kan verklaren. Check dat dus even!
Wat ik zou doen:
-
Breidt de Achterhoek route uit met routepunten via de "Routepuntem uitbreiden" functie in de toolkit zodat er dusdanig veel routepunten in staan, dat de route niet verandert als je alle eventuele routeinstellingen uitschakelt. Dit kan je makkelijk doen door een kopie te maken en deze, alvorens de route uit te breiden en routeinstellingen terug te zetten naar standaard, te tonen onder jouw aan te passen route. Zo zie je of je route identiek blijft.
-
Eenmaal aangepast met voldoende routepunten kan je simpelweg naar routepunt 1 navigeren, ongeacht jouw huidige start locatie. Dat zal dan gaan volgens de routeinstellingen, die je dus zoals ik schrijf op standaard moet laten staan, dat wil zeggen: snelste route.
Kortom: je gebruikt de routeinstellingen dus alleen voor het maken van die mooie binnendoor route, plaatst dusdanig veel routepunten op dat stuk route om die routeinstellingen vervolgens overbodig te maken, daarna alle routeinstellingen terug naar standaard en dan pas je begin en eind adres aanvullen.
Ik typ op een telefoon dus het kan wat kryptisch over komen haha.
Ps* ik kom uit Twente, maar vlak tegen de Achterhoek aan dus ik kan zeker begrijpen dat je door de Achterhoek wil rijden. Hele mooie wegen hier in de omgeving!
-
-
Haha, Twente! I love it! Ik kom er weg (ik ben en blijf een Tukker) dus ik weet maar al te goed hoe mooi het is. Even "vreemdgaan" in de Achterhoek kan vast geen kwaad.
De originele route (de binnendoorroute) is niet van mij. Die is ook niet openbaar gezet, dus wil ik liever niet plaatsen hier. Ik ga in ieder geval aan de slag met je tips!
Ze zijn hartstikke duidelijk, mijn complimenten voor je geduld om het met je telefoon te typen.
Thanks! -
Hmmmm..... het aantal routepunten verhoogd met een heleboel, route zal zonder enige twijfel gelijk blijven. Maar nu de vraag, hoe zet ik de hele route om in "snelste route"? Snelwegen vermijden staat uit.....
-
@Yvette-1 said in Route aanpassen snelweg vs binnendoor:
Maar nu de vraag, hoe zet ik de hele route om in "snelste route"? Snelwegen vermijden staat uit.....
Dat is de standaard instelling van de routeplanner als alle andere vermijd opties / route instellingen uit staan.
Als je de route overhaalt naar jouw eigen account kan je die toch delen? Of heeft de originele auteur het alleenrecht op die wegen?: P Hahahaha! :Grin: echter, als jij zegt dat alle vermijd opties uitstaan, dan volstaat het ook.
Als de planner na het toevoegen van jouw begin en eindsadres nog steeds "binnendoor" wil, dan is dat toch echt het snelst... Volgens een Twentse uitdrukking: "Binnendoor is nooit om", kan ik er nog inkomen ook.
De routeplanner rekent waarschijnlijk al met de maximale snelheid van 100km/h op de snelwegen, daardoor is de snelweg zeker niet meer altijd de snelste route, realiseer dat goed! Je kan niet meer zoals vroeger redelijk wat snelweg km's omrijden omdat de snelheid op 130 lag. Dat is jammer genoeg nu echt allemaal verleden tijd door de groene lobby oh wacht, laten we politieke voorkeur even buiten het forum laten hihi.
Als je toch echt over de snelweg wilt omdat je daar sneller gaat rijden dan 100, kan je simpelweg op elke snelweg 1 routepuntje plaatsen. Hoogstwaarschijnlijk blijft de route dan wel over de snelweg lopen. Echter vertrouw ik de routeplanner op het kunnen berekenen van de snelste weg.
-
@StefanHummelink
Ik kan hem altijd weer terugzetten natuurlijk. https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/5362240?mode=share
Voila.
Ik wil graag vanaf het geweldig leuke dorpje Monster van en naar het oosten.
Geloof me, de A12 is écht een stuk sneller dan kruipdoorsluipdoor. Krijg het niet voor elkaar! -
@Yvette-1 Ik zie al meteen iets:
Dit zijn JUIST de instellingen die zeer bepalend zijn. Dit zijn de instellingen die de snelste route berekening overschrijven. Ook deze zullen uit moeten staan. Alle instellingen die ook maar enigszins ingrijpen op jouw route berekening, moeten uit! Tolwegen en Veerboten vermijden mogen wel aanblijven omdat je daar nu toch niet overheen wilt.
En check, alle routeinstellingen uit:
Dus nog wel even controleren of jouw originele stuk nog wel kloppend is! Overigens heb je er nu 148 routepunten voor gebruikt... Da's wel erg veel, dat kan slimmer haha!
Even de originele route eronder leggen en steeds iets verder uitbreiden tot hij voor 90% klopt, en dan de lokale afwijkingen oplossen met losse routepuntjes. -
Is er een bezwaar om deze trip in drieën te delen?
1 Heenreis,
2 Route,
3 Terugreis. -
@Jack-van-Tilburg Ook zeker een goed werkbaar alternatief!
-
Kronkel en hoogte uitgeschakeld en in één keer goed!
Uiteraard had ik hem in drieën kunnen delen maar dat wilde ik nu juist nietStefan, dank! Dom wean heendert nich ' t wördt pas slim a-k ' t zölf nich in de gaatn heb
-
@Yvette-1 said in Route aanpassen snelweg vs binnendoor:
Stefan, dank! Dom wean heendert nich ' t wördt pas slim a-k ' t zölf nich in de gaatn heb
Oohh noh, dom wa'j nich heur. 't Kon nog völle arger!
-
Even afgezien dat het allemaal klopt hierboven, vraag ik me af waarom gebruikers vaak zo graag een startpunt dicht bij huis willen gebruiken. Als je de achterhoekroute start, ga je toch al vanzelf met de snelste mogelijkheid naar het startpunt? Of je dan in Den Haag of in Maastricht woont maakt niks uit. En voor de terugweg navigeert MRA Navigation ook prima van A naar B zonder vooraf een route te definiëren.
-
@Con-Hennekens said in Route aanpassen snelweg vs binnendoor:
...Als je de achterhoekroute start, ga je toch al vanzelf met de snelste mogelijkheid naar het startpunt?...
Alleen als je een apparaat gebruikt dat de gebruikte TomTom route instellingen(kronkelig en hoogteverschil) niet kent en dit uitgangspunt gaat ook niet op als je Snelwegen Vermijden als routeinstelling hebt staan!
Het apparaat navigeert gewoon met de routeinstellingen van die route naar het eerste routepunt!?TS heeft niet aangegeven met MRA Navigation te gaan rijden. In dat geval hadden we haar ook nog op het hart moeten drukken de route ook goed te maken voor de Here kaart via "Route vergelijken met Here" omdat MRA Navigation daarvan gebruik maakt en dus alle TomTom instellingen niet overkomen naar MRA Navigation.
Echter: het toevoegen van het punt bij huis is inderdaad overbodig, want als de route aangepast wordt zoals hierboven al eerder beschreven, dan is het starten bij huis, hetzelfde als daadwerkelijk dat thuis punt toevoegen. Het geeft hooguit een extra check om te zien hoe de routeinstellingen staan omdat je door dit toevoegen van het dichtbij punt de routeberekening laat zien.
-
@StefanHummelink said in Route aanpassen snelweg vs binnendoor:
...Als je de achterhoekroute start, ga je toch al vanzelf met de snelste mogelijkheid naar het startpunt?...
Alleen als je een apparaat gebruikt dat de gebruikte TomTom route instellingen(kronkelig en hoogteverschil) niet kent en dit uitgangspunt gaat ook niet op als je Snelwegen Vermijden als routeinstelling hebt staan!
Het apparaat navigeert gewoon met de routeinstellingen van die route naar het eerste routepunt!?Dat is natuurlijk correct, maar dat soort routerings-instellingen aan hebben staan wordt sowieso sterk afgeraden! Die routerings-instellingen die in een MRA route zitten worden toch überhaupt niet meegegeven in de export naar het device? Dus het aan hebben staan van niet-default routerings-instellingen is een sowieso een recept voor drama. Niet doen dus!
TS heeft niet aangegeven met MRA Navigation te gaan rijden. In dat geval hadden we haar ook nog op het hart moeten drukken de route ook goed te maken voor de Here kaart via "Route vergelijken met Here" omdat MRA Navigation daarvan gebruik maakt en dus alle TomTom instellingen niet overkomen naar MRA Navigation.
Inderdaad, dat heef Yvette niet gezegd... Ik ben er al zó aan gewend dat het een vanzelfsprekende aanname wordt
-
Dat is natuurlijk correct, maar dat soort routerings-instellingen aan hebben staan wordt sowieso sterk afgeraden!
Precies dat dus!
Die routerings-instellingen die in een MRA route zitten worden toch überhaupt niet meegegeven in de export naar het device?
In de losse .gpx files sowieso niet, maar er staat me iets bij dat bij via de Connector van MRA deze wel meekomen? Ikzelf weet dat niet want ik gebruik MRA Nav en ben direct daarmee ingestapt
Inderdaad, dat heef Yvette niet gezegd... Ik ben er al zó aan gewend dat het een vanzelfsprekende aanname wordt
Daar betrap ik mijzelf ook regelmatig op haha!