Herroutering rondrit
-
Ik maak graag gebruik van de Rondrit functie, brengt me altijd op leuke wegen.
Echter, wanneer ik een keer afwijk van de route (bijvoorbeeld door een wegafsluiting etc), veranderd mijn route van een mooie rondrit a120km naar een rechtstreekse rit naar het eindpunt van een paar kilometer... en is de route niet meer kronkelig, maar de snelste route.
Ik denk dat dit opgelost kan worden door de rondrit op de achtergrond te voorzien van routepunten zodat hij niet ineens de rest van de route overslaat. is dit mogelijk?
-
@Niels-1k Eigenlijk is dit geen bug. Je navigeert een track en die kent maar twee punten: begin en einde. Als je daarvan afwijkt dan is het volgende punt inderdaad het eindpunt.
Als je de rondrit maakt op de computer, dan kan je via de menubalk de route-track bewerken. Van die route kan je dan prima afwijken omdat er routepunten zijn toegevoegd.
Sowieso kan je er last van hebben dat de rondrit die je op je telefoon genereert je ineens een straat instuurt om er dan 500 verder achter te komen dat je moet keren om je rondrit te vervolgen. Daarom maak ik hem altijd in Routelab en check ik de route op dit soort onvolkomenheden. -
@Rob-Verhoeff daarom mijn vraag, kunnen er niet automatisch extra routenpunten toe worden gevoegd bij het maken van een rondrit?.
Verder denk ik dat het wel een bug is, dat wanneer je kiest voor een kronkelige route, daarvanaf moet wijken en vervolgens een snelle route krijgt
-
@Niels-1k said in Herroutering rondrit:
Verder denk ik dat het wel een bug is
Dat mag, dat staat je vrij. Maar neem dan ook even de moeite om te zoeken op het forum.
-
Als oud Garmin gebruiker zou ik zeggen: automatisch herberekenen uitzetten…. MRA kent die mogelijkheid alleen niet 🤪
-
@Niels-1k said in Herroutering rondrit:
Verder denk ik dat het wel een bug is, dat wanneer je kiest voor een kronkelige route, daarvanaf moet wijken en vervolgens een snelle route krijgt
Dat is geen bug maar een eigenschap van een 2 punten route. Het klopt overigens ook niet helemaal, want de MRA app probeert wel degelijk een route te berekenen die terug leidt naar de track. Als dat om wat voor reden niet mogelijk is, of na meerdere herberekeningen, gaat die rechtstreeks naar het eindpunt.
@CD130 said in Herroutering rondrit:
Als oud Garmin gebruiker zou ik zeggen: automatisch herberekenen uitzetten….
Dat is inderdaad een typisch Garmin gebruikers perspectief (ik ben/was er zelf ook zo een trouwens). Maar je moet wel bedenken dat het rijden van tracks vooral een work-around is om te verzekeren dat op verschillende systemen dezelfde route wordt gereden. Het uitzetten van herberekening is een lapmiddel om te voorkomen dat het de track verziekt. Beter is het om het probleem op te lossen, in plaats van lapmiddelen te bedenken.
-
@Con-Hennekens Eens, het uitschakelen van automatisch herbereken is/was ook zeker niet ideaal. Toch snap ik Niels ook wel... In een wat minder autistisch leven zie ik mijzelf al vanaf een hotel een mooie rondrit plannen via MRA. Vervolgens rij ik rond 12u langs een leuk dorpje en wil ik daar lekker gaan lunchen. Hierdoor wijk is af van de route en na een aantal meters krijg ik een herberekening te zien die rechtstreeks terug gaat naar het hotel. Pohhh, dan barst er het nodige gemopper los in mijn helm vrees is... Zie dan maar weer de rondrit via dezelfde route op te pakken. Het zou daarom natuurlijk fijn zijn als de oorspronkelijke route intact blijft en hierdoor niet wordt aangepast.
Over dit onderwerp heb ik al meerdere topics voorbij zien komen op het forum. Ik vrees daarom het het technisch erg lastig is. Gelukkig navigeer ik in een dergelijke situatie vanuit een route met punten en heb ik van dit probleem geen last, maar ik kan mij voorstellen dat er wel een doelgroep is die hier tegenaan loopt en dat ervaart als een bug.
-
@CD130, Klopt, Ik snap @Niels-1k zeker ook wel. Het lastige (denk ik) is vooral dat als we een track willen rijden, er ineens overgestapt moet worden naar een route, tot het moment dat we weer op de track zitten, waarna de track weer gevolgd moet worden. Eigenlijk doet de app dat al best goed, maar het gaat soms ook niet goed. Dat hele track-rijden is überhaupt iets wat pas halverwege de Beta werd toegevoegd. Overigens kun je best de route opnieuw starten en verdergaan waar je gebleven was.
Misschien zou het technisch wat makkelijk kunnen worden als we zelf op de track-lijn een punt kunnen aangeven waar we weer de track willen gaan volgen, tot dat punt wordt dan een route berekend. Geen idee of dat mogelijk is.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als er een optie komt om de herberekening uit te schakelen, er geen behoefte en prioriteit meer zal zijn aan het verbetering van de track opties zelf. Dat zag je ook bij Garmin, het adagio werd: "herberekening uitschakelen" en daarna gebeurde er niets meer.
-
We hebben een aantal updates geleden stiekem wel wat kleine verbeteringen toegevoegd aan het gedrag van de herberekening
Intern worden er tegenwoordig aan de track daadwerkelijk een aantal 'punten' toegevoegd. Bij een herberekening zouden deze door HERE moeten worden gebruikt om stabieler terug naar de track te gaan. We zien dat dit daadwerkelijk wel effect heeft gehad.
Helaas zoals @Con-Hennekens ook zegt is dit gewoon een beetje het probleem van tracknavigatie. Omdat je dan vervolgens ook niet zelf kan zeggen waar je ongeveer op track terug wilt komen, is in het ergste geval het resultaat dat je direct naar het eindpunt wordt gestuurd.
Enfin, ik zal hier binnenkort ook nog even naar kijken!
-
@Corjan-Meijerink do your improvements also include the retention of selected route options during the recalculation? (Ie avoid tolls, highways, dirt roads etc.)
-
@Doug-Robinson, concerning routes that is already happening like that. Concerning tracks not, because a track does not hold such information. Maybe an escape could be made for the in-app route generator. The allowed roads could be recorded and used for whenever a detour from the track must be calculated like @Corjan-Meijerink mentioned above (that piece is not a track anymore). For other imported tracks that would not be possible I guess...
-
@Doug-Robinson The problem indeed is that a track does not have these avoid options so when the app "returns to track" after you missed a part, it really just sends you most efficiently back to the track.
If the issue where losing the original track entirely is solved correctly you wouldn't want these avoid options anyway. They now only become very apparent because you are sometimes sent to the destination directly
We'll aim at fixing that!