Onverhard / offroad | Unpaved / Off-road Suggestions and ideas
-
Mijn voorlopige conclusie, hoop dat de app makers daar iets mee kunnen;
Er zijn m.i. drie hoofdsoorten navigatie wat betreft de ondergrond:
- Asfalt (toegestane wegen)
- Onverhard (toegestane wegen)
- Offroad (niet bedoeld om te rijden maar het kan wel)
De ervaring met Onverharde wegen is dat de TomTom kaart 95% van dee wegen gewoon pakt, de Here kaart probeert deze wegen zo veel mogelijk te vermijden,.
De offroad routes worden zowel door TomTom als Here genegeerd, in OSM maakt het niet uit of het een asfaltweg, onverharde weg of offroad is.
Om de MRA app ‘allroad’ of ‘offroad’ geschikt te maken zou je de volgende features toe kunnen voegen:
1- Van een track een route maken zonder restricties op wat voor ondergrond je rijdt - De apps zowel Garmin, OSMAnd en de DMD app kunnen van een track een route maken en OSMAnd en DMD App kunnen ook offroad navigatie aanwijzingen geven (OSM kaart)
2 - Navigatie en routeberekening via de OSM kaart beschikbaar maken
3 - In de Here kaart en OSM kaart tussen twee vormingspunten het navigatieprofiel aanpassen (offroad, motor, auto etc.) zoals dat ook bij Garmin kan
4 - Een zeer persoonlijke mening: waarom twee kaarttypen gebruiken? OSM is mij inziens beter dan zowel TT als Here, als je hierop (een enkel kaarttype) doorontwikkeld scheelt dat een hoop resources in development
My preliminary conclusion, I hope the app makers can do something with that;
In my opinion, there are three main types of navigation with regard to the subsurface:
- Asphalt/Tarmac (permitted roads)
- Unpaved (permitted roads)
- Offroad (not intended for driving but it is possible)
The experience with unpaved roads is that the TomTom map simply picks up 95% of the roads, the Here map tries to avoid these roads as much as possible.
The off-road routes are ignored by both TomTom and Here, in OSM it does not matter whether it is an asphalt road, unpaved road or off-road.
To make the MRA app 'all-road' or 'offroad' suitable, you could add the following features:
1 - Turn a track into a route without restrictions on what surface you drive on - The apps Garmin, OSMAnd and the DMD app can turn a track into a route and OSMAnd and DMD App can also provide off-road navigation directions (OSM map)
2 - Make navigation and route calculation available via the OSM map
3 - Adjust the navigation profile in the Here map and OSM map between two formation points (off-road, motorcycle, car, etc.) as is also possible with Garmin
4 - A very personal opinion: why use two map types? In my opinion, OSM is better than both TT and Here, if you further develop this on a single map it will save a lot of resources in development
Just my €$ 0,02
-
Mooi suggesties! Ben bang dat je voorstellen rondom OSM kunnen worden doorgestreept. Zie https://forum.myrouteapp.com/topic/2968/option-to-use-openstreetmap-in-the-future/2
Je 3e punt zou mijn voorkeur hebben. Zo is de Zumo (icm met Here) prima onverhard en offroad te gebruiken. Onverharde wegen staan momenteel redelijk in de Here kaart, dus door het draaien aan een aantal knoppen achter de schermen zou navigeren hierop vast mogelijk moeten worden. Offroad dmv rechte lijnen tussen de punten. Dat zou echt helemaal top zijn!!
-
@Raymond-Valk Een duidelijke verhandeling!
Zoals ook @CD130 al aangeeft heeft OSM geen SDK (Software Development Kit) voor het ontwikkelplatform van MRA (Flutter).
In de Here kaart en OSM kaart tussen twee vormingspunten het navigatieprofiel aanpassen (offroad, motor, auto etc.) zoals dat ook bij Garmin kan
Dit lijkt op het toepassen van segmenten zoals je in de OSM-kaart al kan toepassen als ik het goed begrijp. In het verleden heb ik al eens een topic gelezen waarin dit voor de Here kaart ook op het wensenlijstje staat. Als ik het kan vinden, dan zal ik de url toevoegen.
Een zeer persoonlijke mening: waarom twee kaarttypen gebruiken?
Via de OSM-kaart kan je prima navigeren als wandelaar of fietser. In NL heb ik zo al een paar routes gefietst en in Zwitserland op basis van de OSM-kaart wat wandelingen uitgezet en gelopen met ondersteuning van de kaartlaag MyRoute-app Outdoor. Die kaartlaag is ook voorzien van hoogtelijnen. Je hebt dan geen turn-by-turn navigatie met spraakinstructies, maar je kan prima de blauwe lijn met je uitgezette route volgen omdat de snelheid zeer laag is. M.a.w. je hebt op die manier op basis van een andere kaart ook de mogelijkheid om een route te navigeren.
Blijft over puntje 1: het zou mooi zijn als Here ook een offroadkaart in zijn bibliotheek opneemt toch?
-
@Rob-Verhoeff said in Onverhard / offroad | Unpaved / Off-road Suggestions and ideas:
@Raymond-Valk Een duidelijke verhandeling!
Zoals ook @CD130 al aangeeft heeft OSM geen SDK (Software Development Kit) voor het ontwikkelplatform van MRA (Flutter).
OK Duidelijk
In de Here kaart en OSM kaart tussen twee vormingspunten het navigatieprofiel aanpassen (offroad, motor, auto etc.) zoals dat ook bij Garmin kan
Dit lijkt op het toepassen van segmenten zoals je in de OSM-kaart al kan toepassen als ik het goed begrijp. In het verleden heb ik al eens een topic gelezen waarin dit voor de Here kaart ook op het wensenlijstje staat. Als ik het kan vinden, dan zal ik de url toevoegen.
Dit kan al met Garmin / Here, dus ik vermoed dat dit niet zozeer de kaart zelf is maar het platform er omheen,
Een zeer persoonlijke mening: waarom twee kaarttypen gebruiken?
Via de OSM-kaart kan je prima navigeren als wandelaar of fietser. In NL heb ik zo al een paar routes gefietst en in Zwitserland op basis van de OSM-kaart wat wandelingen uitgezet en gelopen met ondersteuning van de kaartlaag MyRoute-app Outdoor. Die kaartlaag is ook voorzien van hoogtelijnen. Je hebt dan geen turn-by-turn navigatie met spraakinstructies, maar je kan prima de blauwe lijn met je uitgezette route volgen omdat de snelheid zeer laag is. M.a.w. je hebt op die manier op basis van een andere kaart ook de mogelijkheid om een route te navigeren.
Je volgt dan een track inderdaad bij wat jij beschrijft. Maar zowel OSMAnd als DMD kunnen er een route van maken en dan heb je wel turn by turn navigatie... ook op de OSM kaart.
Blijft over puntje 1: het zou mooi zijn als Here ook een offroadkaart in zijn bibliotheek opneemt toch?
Als dat een oplossing is... zeker!
-
@Raymond-Valk said in Onverhard / offroad | Unpaved / Off-road Suggestions and ideas:
Je volgt dan een track inderdaad bij wat jij beschrijft. Maar zowel OSMAnd als DMD kunnen er een route van maken en dan heb je wel turn by turn navigatie... ook op de OSM kaart.
Maar dat kan MRA ook. Als jij van eerdere routes die je hebt gereden nog tracks hebt, hoe lang geleden gemaakt en met welk device dan ook, dan kan je daar in MRA een route maken en die navigeren met spraakinstructie op basis van de Here kaart. Dat kan alleen niet met de OSM-kaart omdat de techniek van MRA daar niet mee matcht.
Het kan best zijn dat ik je niet snap, maar dan hebben we het er over als we elkaar weer treffen bij de eerste voorjaarsrit (met MyRoute-app als navigatie instrument ).
ps: wel op het asfalt blijven graag...
-
@Rob-Verhoeff denk dat Ray bedoelt dat het met MRA nu niet mogelijk is om over onverharde wegen te navigeren. MRA stuurt je zsm terug naar verharde wegen.
Met de Zumo (en de juiste setting) lukt het wel, dus de beperking zit hem kennelijk niet in de Here kaart
@Raymond-Valk verbeter mij als ik er naast zit
-
- het klopt dat de beperking niet in de Here kaart zit inderdaad (Garmin i.c.m. Basecamp werkt wel)
Bij de voorjaarsritjes blijven we gewoon op asfalt hoor wanneer is het zover eigenlijk? Mijn motorseizoen is net gestart, vandaar alle berichtjes...
-
@Raymond-Valk said in Onverhard / offroad | Unpaved / Off-road Suggestions and ideas:
Mijn motorseizoen is net gestart, vandaar alle berichtjes...
Die van mij staat opgehokt tot eind maart gok ik. Tenzij het zout (als dat nog komt) eerder is weggespoeld!
-