Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd
-
Als ik routes maak in MyRoute App (website) en deze exporteer naar mijn BMW Navigator V verandert blijkt steeds dat de vertrektijd in de Navigator V 2 uur later is dan in MyRoute aangegeven.
Weet iemand hoe dat komt? Navigator staat natuurlijk gewoon op zomertijd.
-
@Dikke-Wim
Staat de tijdzone in jouw MRA profiel op NL?
Profiel vind je door klikken op avatar in MRA Planner. -
@Jack-van-Tilburg goeie tip! Stond hier ook niet goed. Zou handig zijn als dat bij het aanmaken van de account automatisch wordt ingesteld.
-
@CD130
Na een eerste registratie wordt je er op gewezen dat je aanpassingen kan/moet doen aan je profiel. -
@Jack-van-Tilburg kennelijk ben ik destijds door die melding niet naar m'n profiel gezogen om een tijdzone in te stellen Wist tot vandaag niet eens dat dat kon... Gelukkig staat het nu wel goed
-
@Jack-van-Tilburg
Dank voor de tip. Bij mij stond dat inderdaad niet goed (er stond "mijn locatie"). Het was me eerder niet duidelijk dat ik daar een tijdzone moest kiezen.Morgen ga ik kijken of het nu wel goed gaat. Maar ik heb er vertrouwen in.
-
@Dikke-Wim ik heb eveneens iets bijgeleerd vandaag
-
Helaas is de veranderde instelling (zie boven) niet de oplossing (zie figuren hieronder). Het twee uur tijdsverschil blijft. Hopelijk is er een echte oplossing.
Exporteren gedaan als volgt:
- Als GPX 1.2 file. Tijd/datum wordt overgenomen maar met 2 uur tijdsverschil (zie fig 2).
- Als GPX 1.1 file. Tijd/datum wordt niet overgenomen
- Direct exporteren naar Navigator V via de "Connector" (is ook een GPX 1.1 file): Tijd/datum wordt niet overgenomen
Samenvatting:
Voor de BMW Navigator V (Garmin) is exporteren van een route als GPX 1.2 file het beste omdat dan de datum/tijd overgenomen wordt. Helaas wordt de tijd 2 uur later gezet dan in MyRoute App gepland.Figuur: Planning: vertrektijd 10:30 uur
Figuur: Planning op Navigator V is 2 uur later dan in MRA MyRoute
-
@Dikke-Wim
Ik heb geen BMW Nav meer om dit te reproduceren.
Maar het lijkt mij redelijk om de oorzaak in de Nav V te zoeken.
Kort door de bocht; je kunt met weinig handelingen in de Nav de starttijd corrigeren.
Als ik mij goed herinner: toepassingen -> reisplanner -> route -> locatie -> vertrek
En verder denk ik dat je eens de verschillende tijdinstellingen van de Nav kunt uitproberen. -
@Dikke-Wim
Ik heb nog een Zumo 590 op stoom gebracht
Nadat ik de tijdinstelling op UTC heb gezet neemt de reis de geplande tijd over.
instellingen -> eenheden en tijd -> tijdweergave -> UTC -
@Jack-van-Tilburg, ik probeer vanaf de zijkant mee te denken. Door deze instelling te moeten veranderen in de Zumo lijkt het probleem dus aan de kant van MRA te zitten toch? Of trek ik dan een verkeerde conclusie?
-
@CD130
Dat weet ik niet.
Volgens mij is UTC Time de standaard op tijdzones vast te stellen. -
@Jack-van-Tilburg Klopt, alleen dan zou je denken dat wanneer MRA is ingesteld op UTC +2 (Amsterdam) en de Zumo op UTC +2 (Amsterdam) toch dezelfde tijden zouden moeten weergeven bij een geplande route? Door de Zumo in te stellen op UTC (0) klopt de aankomsttijd en de huidige tijd in de Zumo ook niet meer. Of heb ik het mis?
-
@CD130
MRA werkt met GMT en de Zumo met UTC
GMT is astronomische tijd en UTC is gebaseerd op de atoomtijd. Verschillende eenheden eigenlijk.
En vanaf dit punt eindigt mijn kennis. -
@Jack-van-Tilburg
Jack, je bent geweldig! En, je hebt helemaal gelijk.Even nog een tussenstap: ik had de tijd in mijn account in MyRoute App op GMT-1 (Azoren) gezet ipv GMT+1 (Amsterdam). Resultaat....nog steed 2 uur off set. Figuur 1.
Dus het ligt niet aan MyRoute App!!
Net de tijdaanstelling van 24 uur in. mijn Navigator V (=Garmin) op UTC gezet en nu klopt het wel! Zie figuur 2+3.
Fig. 1 Off set van 2 uur onafhankelijk van instelling bij account MyRoute
Fig. 2 Veranderde instelling op Navigator V (Garmin) naar UTC
Fig 3. In dezelfde route wordt de tijd onmiddellijk goed gezet!
-
@Dikke-Wim Mooi dat het hiermee is "opgelost", maar realiseer je wel dat we hier in NL niet werken met UTC, maar met CEST (UTC+2). De tijd die je op de klok in NL ziet zal dus niet overeen komen met de tijd op je navigatiesysteem.
-
@Herko-ter-Horst
Lekker dan........het is dus niet opgelost -
@Herko-ter-Horst ja dat dacht ik dus ook… Zou het dan toch kunnen dat de export vanuit MRA niet helemaal lekker gaat?
-
Eenmaal geëxporteerd naar mijn Navigator V (Garmin) wisselt de begintijd afhankelijk van de tijdinstelling op de Navigator. Van correcte starttijd met UTC als instelling en 2 uur te laat met de instelling "24 uur". Zie screendumps hierboven in een eerder bericht van mij.
Het ligt daarom denk ik niet aan MyRoute App.
-
Ik ben voorzichtig met een reactie omdat dit geen onderwerp is waar ik. veel kennis van heb..
Maar ik denk dat het er aan ligt omdat er met twee maten gemeten wordt.
Garmin gebruikt UTC. Hetgeen een standaard tijdnotatie is die ergens in de vorige eeuw al afgesproken is (wereldwijd volgens mij)
En MRA gebruikt GMT. Een tijdmaat die gebruikt wordt om tijdzones te duiden en die vooral in Europa toegepast wordt.