Data verbruik MRA Navi Next
-
Dat is een redenatie maar ook daar kan ik toch niet helemaal in mee gaan.
Ik rij vooral in de buitengebieden. Ook daar zit verschil in de detailering maar.......Een route van 150 km kost mij de ene dag 400 MB. Mijn accu staat uiteindelijk op 45%
Een route van 300 km kost een andere dag 50 MB. Oftewel 16x minder data per km. Mijn accu staat dan uieindelijk op 95%De telefoon heeft het de tweede dag veel makkelijker gehad maar verder zie ik de logica nog niet.
-
@M-Schrijver, De kaart data voor online navigeren wordt gecached. Als je een week in hetzelfde gebied navigeert, zal hij dus de eerste dag wellicht 500MB aan data verbruiken, maar de volgende dagen maar een fractie daarvan. Bij offline navigeren zou dat verschil er niet moeten zijn MITS alle kaartdelen offline staan.
Het batterij verbruik heeft, behalve dat een dataverbinding stroom kost, niets te maken met het al of niet offline hebben staan van de kaarten. Ik kan dat verschil van jouw alleen verklaren door fluctuaties in je laad-circuit. Met name wireless charging is berucht, en zeer gevoelig voor bijvoorbeeld een goede positionering van je toestel ten opzichte van de laadspoel. Het kabeltje kan de ene keer wel en de andere keer niet op een hoger vermogen geschakeld worden, afhankelijk van of de krul naar links of naar rechts hangt (bij wijze van spreken). Wireless charging gebeurt sowieso met een veel lager vermogen dan wired. Wireless charging valt heel vaak gewoon vies tegen.
-
@Con-Hennekens
Het laadcircuit is niet het probleem. De telefoon is bekabeld aangesloten.
Het probleem met stroomverbruik en dataverbruik speelt alleen bij MRA.TomTom GO is altijd offline (online navigeren kan niet eens) en heeft vrijwel geen dataverbruik. Ongeveer 10-20 MB per dag van 250-300 km.
Stroomverbruik is ook constant. Oftewel. De telefoon blijft de hele dag op 100% staan.Waze en Google map zijn beide offline. Dataverbruik weet ik niet. Gebruikt het te weinig daarvoor maar stroomverbruik is iets hoger dan TomTom GO. Soms zakt de accu weg naar 95% om later weer op 100% te staan.
Dus het verhaal van gedetailleerde kaarten gebruiken meer stroom ontken ik dan ook niet.
-
@M-Schrijver said in Data verbruik MRA Navi Next:
Het laadcircuit is niet het probleem. De telefoon is bekabeld aangesloten.
Het probleem met stroomverbruik en dataverbruik speelt alleen bij MRA.Dat is een bekend feit, maar dat was de discussie helemaal niet. Wat ik aangeef is dat veel mensen hun telefoon wel laden op hun stuur, maar dat ze vaak geen idee hebben hoe traag dat gaat ten opzicht van de originele lader thuis. Dat dat gebeurd met een kabeltje is geen enkele garantie dat je een goede laadverbinding hebt. Ik denk dat veel gebruikers die momenteel hun telefoon onbruikbaar vinden vanwege het stroomverbruik van de app, in werkelijkheid een zeer slechte laad-verbinding hebben, en het probleem wellicht NIET zouden hebben als ze zich dat realiseerden. Een batterij-monitor-app kan hierover uitsluitsel geven. Dat het stroomverbruik verbetering behoeft staat buiten discussie.
-
Je hebt een punt.
Ik heb zelf al veel verschillende Aliexpress (en vergelijkbare) USB sockets geprobeerd. Er zit inderdaad een groot verschil in hoe je telefoon reageert op de verschillende sockets. De goedkoopste is meestal niet de beste.Zelf gebruik ik altijd USB sockets die voldoen aan de Quickcharge standaarden. Deze geven stabiele laadstromen. Merk lijkt niet zo veel uit te maken als het maar aan de Quickcharge standaard voldoet.
Draadloos gaat inderdaad langzamer maar is nog steeds voldoende, is mijn ervaring. Maar ook hier geldt niet iedere draadloze lader voldoet niet even goed.
Draadloos heb ik alleen ervaring met SP-Connect en Quadlock. Beide voldoen goed. -
@M-Schrijver said in Data verbruik MRA Navi Next:
niet iedere draadloze lader voldoet
nieteven goedDat is zéker het geval inderdaad. Bij draadloos laden worden nog veel meer externe factoren geïntroduceerd dan bij bedraad laden. De lader uiteraard, maar ook hier de gebruikte kabel,, de gebruikte charger, of en welk hoesje je gebruikt. Of de laadspoel goed in lijn ligt met de laadspoel in de telefoon.
Zo heb ik voor mijn Pixel 8 twee Magsafe compatible hoesjes (maak je geen zorgen, dat is het enige Apple concept dat ik gebruik ) In de ene weet-ie de MRA app net niet bij te houden qua ontlading, in de andere loopt die keihard leeg terwijl het toestel gloeiend heet wordt. Een beetje experimenteren en leentjebuur spelen met vrienden kan je veel leren over de spullen die je gebruikt. De CAT op mijn motor kan alleen met de kabel, en die heeft geen kind aan de MRA app, en wordt ook niet warm.
Maar hopelijk worden er binnenkort stappen gezet qua stroomverbruik.