Data verbruik MRA Navi Next
-
Ik wil MRA graag draaien op een 8inch tablet op de motor van bijvoorbeeld Carpe-Iter of de T865 van DMD.
Om Online te kunnen navigeren wil ik er een SIM-kaart insteken om niet altijd de hotspot van mijn telefoon te hoeven gebruiken. Nu ben ik benieuwd hoeveel data de
navigation -app verbruikt op een hele dag online navigeren. Kan ik af met een data SIM van 2Gb?Groet,
Erik
-
@Erik-Plaggenborg Als je de kaarten offline beschikbaar maakt van de regio waar je doorheen rijdt vóórdat je gaat rijden en je ook de route naar je toestel download , dan heb je aan een kleine bundel genoeg. Het enige wat je dan onderweg mist is de verkeersinformatie.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om helemaal geen sim-kaart te steken. Als het dan eens nodig is, dan kan je altijd van je hotspot gebruikmaken.
-
@Rob-Verhoeff Daar heb je ook helemaal gelijk in en was ook mijn idee om offline te rijden. Maar je wilt soms ook wel gebruik maken van de A naar B route die dan dynamisch is vanwege de verkeerinfo.
@Corjan-Meijerink Weet jij als developer wat het data verbruik is van MRA als je er een hele dag mee navigeert?
-
@Erik-Plaggenborg Ik kwam in een eerdere post nog een antwoord van mijzelf tegen. Even zoeken op de term 'data usage'. Zoeken in alle titels en berichten, categorieën en submappen. Weergeven op onderwerp. Met je voorgestelde 2Gb ben je daar dan in een dag of 4/5 doorheen.
Edit: I looked it up in My Vodafone. Yesterday, I navigated all day (11 hours online with all maps downloaded for the areas I traveled through). That adds up to 416MB. And that also includes some WhatsApp and Facebook usage.
https://forum.myrouteapp.com/topic/4870/question-data-volume?_=1712325170830
-
Kaarten kunnen flink oplopen. Advies om die inderdaad offline beschikbaar te hebben. Als je overigens eenmaal een gebied hebt gereden zoals de post waar @Rob-Verhoeff aan refereert, blijft dit wel enige tijd in je cache (tijdelijke geheugen telefoon) staan waardoor het niet elke dag zo hoog is. Tenzij je uiteraard op doorreis bent en steeds nieuwe gebieden moet laden
-
@Corjan-Meijerink dat is nog best veel data. Vorig jaar met twee weken Franse Alpen heb ik van tevoren alle kaarten van de landen waar ik doorheen reed thuis al gedownload. Routes gemaakt en gaan rijden. Dacht dat ik na twee weken toch geen 4 a 5 Gb per dag had gebruikt.
Heb de telefoon buiten het navigeren ook volop gebruikt tbv sociaal media, opzoeken campings ed. Ik had nog niet de limiet bereikt voor data in het buitenland dat bij kpn rond de 20Gb ligt toen. Is nu zelfs al 50Gb. -
Heb hier even naar mijn factuur gekeken van vorig jaar juni. Heb toen een 8-daagse reis gemaakt door Corsica. Weet niet meer zeker of ik de kaarten vooraf allemaal had gedownload… Denk van wel… Heb daarnaast ook dagelijks via beeldbellen contact met thuis gelegd en geen gebruik gemaakt van de hotel wifi voor Spotify enz.. Flitsmeister stond ook de hele reis aan. Totaal 7,5GB verbruikt.
-
@CD130 dank! Dat klinkt inderdaad erg realistisch
-
@Corjan-Meijerink @CD130 @Rob-Verhoeff bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee en ga even bij mijn provider informeren wat er allemaal voor opties zijn aan data abonnementen. Voor mn telefoon heb ik onbeperkt internet dus daar zou ik een duo SIM van kunnen aanvragen maar ik heb gelezen dat ze de combi telefoon en tablet op het zelfde abonnement niet gewenst is.
-
Het datagebruik kan gigantisch zijn.
Wanneer je online navigeert kan het dataverbruik oplopen tot honderden MB's per dag.Zorg dus voor genoeg opslag (minimaal 32 GB. liefst 64 GB) en download je kaarten. Schakel vervolgens Offline Navigatie in. Het dataverbruik wordt nu gereduceerd tot een enkel 10-tal MB's per dag
@CD130
Flitsmeister gebruikt niet zo veel.
Navigatie mag niet zo veel gebruiken. Totaal onnodig. Kaarten offline is daarom een eis voor mij.
. -
@M-Schrijver Ik zal bij de aankomende meerdaagse na afloop eens kijken wat het verbruik geweest is. Ben wel benieuwd eigenlijk Wat ik zeker weet van mijn Corsica reis vorig jaar is dat ik niet heb gekozen voor de optie “offline navigatie”, maar ik denk wel dat ik ze voor vertrek allemaal had gedownload. Ik weet niet of alleen het downloaden van de kaarten al zorgt voor minder data gebruik tijdens het navigeren of zal je ook echt de switch in de instellingen moeten omzetten?
-
Mijn ervaring is dat alleen downloaden niet voldoende is. Je moet offline navigatie ook inschakelen.
-
@CD130, offline kaarten hebben prio boven online (uiteraard, wat heb je er anders aan...). Dus alleen al het offline downloaden van je kaartmateriaal scheelt ENORM in je dataverbruik. Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds Of die routes vooraf geladen zijn of niet maakt ook niet zoveel uit, dat gaat echt niet om massieve hoeveelheden aan data. Ter illustratie: de GPX van de Leudal-Zoetermeer route voor de open dag bij MRA is slechts 330kB. Waarschijnlijk is de grootste data-verbruiker de verkeersinfo (als je je kaarten al offline hebt).
-
@Con-Hennekens said in Data verbruik MRA Navi Next:
Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds .
Je bedoelt +/- 400-450Mb. TS vroeg of 2Gb voldoende was...
-
@Rob-Verhoeff said in Data verbruik MRA Navi Next:
Je bedoelt +/- 400-450Mb. TS vroeg of 2Gb voldoende was...
Aha, haha! Sorry, hij was te leuk om niet in te koppen
-
@Erik-Plaggenborg waarom haal je niet een SIM-kaart in het land waar je gaat rijden? Dat kost je echt 3x niets en je hebt toch alleen maar data nodig.
-
Als je de route precies volgt zoals deze gemaakt is in MyRoutePlanner, zal het dataverbruik ook bij online navigeren (met offline kaarten) erg beperkt blijven. Heb je meerdere afwijkingen in de route gehad. Dan schiet het dataverbruik snel omhoog.
Heb je offline navigeren actief staan. Blijft het dataverbruik altijd onder controle. Je hebt dan geen verkeers info.
Ben daarom ook van menig dat offline navigeren de standaard moet zijn. De online diensten (verkeersinfo bijv) wordt dan gewoon toegevoerd waar nodig.
-
@M-Schrijver said in Data verbruik MRA Navi Next:
Als je de route precies volgt zoals deze gemaakt is in MyRoutePlanner, zal het dataverbruik ook bij online navigeren (met offline kaarten) erg beperkt blijven. Heb je meerdere afwijkingen in de route gehad. Dan schiet het dataverbruik snel omhoog.
Het online (her)berekenen van je route gebruikt weinig data. Daar zal het niet aan liggen. Het renderen van kaarten online is een dataslurper!
-
Zowel bij stroom verbruik als nu bij dataverbruik blijf ik lezen dat het kaartmateriaal de oorzaak is.
Ik snap dan alleen niet waarom er per keer zo'n groot verschil zit.
Als het kaartmateriaal de oorzaak is, zou het iedere keer per km ongeveer hetzelfde moeten zijn.
Ik rij zelden of nooit dezelfde route in korte tijd. Ook rij ik heel weinig in dezelfde regio in korte tijd. -
@M-Schrijver said in Data verbruik MRA Navi Next:
Als het kaartmateriaal de oorzaak is, zou het iedere keer per km ongeveer hetzelfde moeten zijn.
Dat is denk ik niet helemaal waar. Als je door een gebied rijdt waar weinig in de kaart gebeurt (een route door een buitengebied met veel bos, weiland etc.) dan zal er relatief weinig dataverbuik zijn om de kaart te renderen. Rij je daarentegen door stedelijk gebied, dan zal de kaart navenant veel data in zich hebben, en kost ook het renderen van die kaarten op je device veel data. Althans, dat is mijn redenering...