Problemen met navigatie zonder vooraf gemaakte route
-
Goedendag,
Vandaag eens gaan testen met de beta en ziet er erg goed uit.
Normaal ga ik regelmatig 'savonds een stukje rijden in zuid limburg. Ik kies dan op de tomtom vanaf thuis een spannende route naar bijvoorbeeld Vaals. Hij gaat dan gelijk binnendoor navigeren. Ik pak dan echter eerst een heel stuk snelweg, de Tomtom wil me er dan af sturen, maar blijf doorrijden. Na een tijdje neem ik een afslag en volg vanaf daar de Tomtom kronkel route.Dit had ik ook geprobeerd met MRA. Heb de maximaal bochtige route gekozen en op navigeren geklikt, hierbij ook snelwegen vermijden aangezet. Toen de snelweg op gereden. In het begin wilde hij me er vanaf sturen, maar ik bleef op de snelweg. Na een tijdje wilde hij me er niet meer vanaf sturen en bleef hij aangeven dat ik de snelweg moest nemen.
Na een tijdje ging ik de snelweg af, maar wilde MRA mij koste wat kost weer via de snelweg hebben. Ik bleef binnendoor rijden, maar hij wees telkens weer naar de snelweg. Toen gestopt en de route opnieuw laten bedenken en toen ging het goed.Eenmaal bezig aan de route wilde hij me over een zandpad sturen. Hier ben ik voorbij gereden omdat ik dit niet wilde, maar hij wilde me ook telkens terug sturen over dat zandpad. Hoe ver ik ook doorreed, hij maakte geen nieuwe route of omleiding. Hoe zit het met omleidingen als je hem ter plekke een route laat maken, ipv een route vooraf met punten? Dat ging in dit geval niet goed.
Groeten Tim
-
@Tim-van-den-Hurk Bij het maken van een kronkelige route (of één van de andere minder kronkelige) navigeer je volgens een track (alleen begin en eindpunt). In het begin dan zal de app je proberen terug te sturen naar de track. Naar verloop van tijd (zit in het algeritme) dan navigeer je gewoon via de snelste route naar het eindpunt. Zoek maar eens in de topics, dan kom je gelijksoortige meldingen tegen!
-
Inderdaad zoals @Rob-Verhoeff zegt. Bij het gebruik van track navigatie is het consequent negeren van de track een slecht idee. Uiteindelijk weet ie niet meer hoe je goed de track kan rijden en is de fallback gewoon navigatie naar het eind
-
De oplossing is dus pas een kronkelroute instellen op de plek waar je aan de kronkelroute wilt beginnen. Bij omleidingen zal hij je proberen terug te leiden naar de track, maar als je die blijft negeren zal hij ook naar het eindpunt gaan. De originele track blijft wel zichtbaar op je scherm, als je dat instelt.
@Corjan-Meijerink, Stel dat bij een herberekening het eindpunt wordt berekend, zou er dan een (toekomstige) mogelijkheid zijn om weer de track te gaan volgen zodra je er weer ergens op zit? Food for thought...
-
Bedankt voor de reacties!
Duidelijk, ik zal voortaan pas zodra ik kronkelroutes wil gaan rijden dit instellen.
Is het iets dat er gemeld wordt zodra de route wordt verworpen omdat je hem te lang negeert?Hebben jullie hier ook nog een antwoord op?
Eenmaal bezig aan de route wilde hij me over een zandpad sturen. Hier ben ik voorbij gereden omdat ik dit niet wilde, maar hij wilde me ook telkens terug sturen over dat zandpad. Hoe ver ik ook doorreed, hij maakte geen nieuwe route of omleiding. Hoe zit het met omleidingen als je hem ter plekke een route laat maken, ipv een route vooraf met punten? Dat ging in dit geval niet goed. -
@Tim-van-den-Hurk Als je een A-B route rijdt of een rondrit genereert, dan kan je inderdaad de zandwegen niet uitsluiten zie ik. Dat kan wel als je in Routelab zelf de route maakt. In de eerste plaats kan je zandwegen dan uitsluiten via de Toolkit in het menu. Heb je dat daar niet gedaan, dan kan het alsnog als je op de knop klikt om te navigeren. Voordat je dan op [Start] drukt kan je het menu-tje omhoog schuiven en daar de zandwegen nog uitschakelen.
-
@Rob-Verhoeff said in Problemen met navigatie zonder vooraf gemaakte route:
ndrit genereert, dan kan je inderdaad de zandwegen niet uitsluiten zie ik. Dat kan wel als je in Routelab zelf de route maakt. In de eerste plaats kan je zandwegen dan uitsluiten via de Toolkit in het menu. Heb je dat daar niet gedaan, dan kan het alsnog als je op de knop klikt om te navigeren. Voordat je dan op [Start] dru
Misschien is een zandweg een fout voorbeeld.
Volgensmij had ik zandwegen uitgeschakeld, maar ben daar niet zeker van.
Maar het ding is dus, ik had een punt waar ik niet verder kon. In dit geval een zandweg, maar het had ook een wegafsluiting kunnen zijn.
Maar hij wilde me dus constant daarlangs terug sturen.
Hoe gaat dit bij een punt waar je niet langs kan bij een A-B kronkelroute? -
@Tim-van-den-Hurk, Hij zal je proberen terug te leiden naar de track. Gaat het te vaak mis, of zijn er andere omstandigheden waardoor dat niet lukt, dan gaat die naar het eindpunt, snelste route.
Een weg terug naar de track, of naar het volgende waypoint na een skip kan natuurlijk heel logisch via datzelfde punt gaan. Hij zal niet proberen dat punt te vermijden. Maar met doorrijden krijg je wel uiteindelijk een andere route naar dat punt. Probeer dus altijd vooruit te denken bij een omleiding, en niet achteruit.