Geen of wel Spraakinstructie en kantelen 2D-3D
-
Vanmorgen mooi 150km gereden in Drenthe, waar ik tegen aanloop is ;
-
Dat de app MRA-next op het ogenblik erg traag is, ik ben al bijna bij de volgende afslag en de navigatie is nog bij de eerste afslag.
-
Geen spraakinstructie bij de afslagen, bijna voor 50% geen instructie, als je weer in de bewoonde wereld komt wel weer. Erg vervelend omdat je veel op je scherm moet letten om geen afslag te missen. Ik kan ook zo niet een structuur vinden wanneer hij wel of niet spraak instructies geeft, waarom hij dit doet lijkt willekeur.
-
Het kantelen van de kaart, normaal gesproken zoomt hij in bij een afslag of rotonde en kantelt de kaart naar 3D, bij je de afslag - rotonde voor bij kantelt de kaart terug naar 2D. Over het algemeen blijft hij hangen in 3D modes, ook hier kan ik geen structuur in vinden waarom hij dit doet ook dit op lijkt willekeur.
Wat ik zo merk is dat de rijkswegen hij op 2D weergave staat, toch kom er achter dat dit ook niet altijd zo is, en het zelfde geld voor de kleine wegen.
Volgens mij zou het zo moeten zijn weergave 2D en bij afslagen, rotondes, e.d. in zoemen en kantelen naar 3D weergave, ben je dit voorbij terug naar 2D weergave.
Bij Android gebruik
-
-
@G-Grote-Ganseij Vorig week een vergelijkbare rit gereden (±300 km) en op mijn iPhone had ik vergelijkbare problemen. Aanvullende problemen:
-
Kantelen van verticaal naar horizontaal lukte redelijk vaak niet
-
Hinderlijke informatie over vorm-punten links boven in navigatiescherm, incl. de afstand tot het vorm-punt. Informatie over aankomende afslag is daardoor niet te zien.
-
-
@G-Grote-Ganseij dank voor de feedback.
- de vertraging is bekend en wordt opgelost
- zou je kunnen aangeven waar dit voorkomt? Idealiter icm een route zodat we het kunnen simuleren.
- dit gebeurt allemaal redelijk automatisch. De mate waarin de kaart wordt ingezoomd / gekanteld hangt af van de complexiteit van de instructie / je snelheid en of je in landschapsmodus / portretmodus rijdt.
Fijn dat je mooi hebt gereden
-
@Corjan-Meijerink @Corjan-Meijerink Goedemiddag Corjan, ik heb geprobeerd om een logische verklaring te krijgen maar dat is niet makkelijk, hij doet het over de hele route zo krijg je elke keer een spraak instructie en dan een hele tijd niets, en dan opeens wel weer, als je wat grote wegen rijd krijg je wel spraak instructie maar kaan ook zo zijn dat je niets te horen krijgt en dat is vreemd.
ik dacht door de punten hier onder invloed hadden maar daar maakt hij geen onderscheid in met de instructie-
Wat mij opvalt is dat er bij afslagen of rotonde of bij splitsing niet altijd de witte pijlen er bij staan die de afslag aangeven.
-
Soms kent hij de weg niet dan staat er in de grote balk de afbeelding van het vormingspunt met nr.
-
Links boven in het scherm wordt altijd de afslag weer gegeven, wel of geen spraak instructie.
-
waar begint of gebeurt het, op de route, dat gebeurt bij Zwarte water klooster en gaat zo verder tot verder als Staphorst, tot en verder tot Havelte dan heb je wel of geen spraak instructies, hier is niet een patroon van te maken.
En het kantelen en inzoomen 2D en 3D
-
Als ik bij huis weg rij staat hij in 3D, dan op de N331 weg gaat hij naar 2D, kom bij de rondende terug naar 3D de Leeuwte door blijft hij in 3D staan, er zit geen patroon in wanneer hij naar 2D of 3D schakelt.
De ééne keer rij je op een N weg blijft hij 3D staan en op een klein wegje schakelt hij naar 2D en andersom. -
Dat gaat over de hele route, soms 2D kleine wegen of grote wegen, over het algemeen 3D grote en kleine wegen, geen patroon van te maken uit lange stuken of koste stuken weg.
In de bijlage zit de route die ik gereden heb waarop mijn opmerkingen zijn gemaakt, maar het is niet alleen bij deze route ik heb dit bij alle routes die ik rij, bij de ééne wat meer dan de ander, ik denk wel dat het heeft te maken met de grote wegen kan er allen niet de vinger opleggen.
ik hoop dat je hier wat mee kunt,
PS hoe krijg ik de route in de bijlage....
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/874006?mode=share
-
-
@G-Grote-Ganseij Dank voor de verdere feedback! We zullen er eens naar kijken
-
@Corjan-Meijerink
Merk dat ook al erg lang .... in het begin zijn er de spraakinstructies en dan plots houdt het op ... En het is niet altijd zo .... Een hele moeilijke dus ...."hij doet het over de hele route zo krijg je elke keer een spraak instructie en dan een hele tijd niets, en dan opeens wel weer, als je wat grote wegen rijd krijg je wel spraak instructie maar kaan ook zo zijn dat je niets te horen krijgt en dat is vreemd."
-
@Corjan-Meijerink goedemiddag Corjan, ik ben nog even bezig geweest met testen kom het volgende tegen.
- Als je een route van A naar B maakt en die ga je rijden klopt alles de spraak instructie, bij rotondes en afslagen komen de witte pijlen te staan net als is aan gegeven links boven in het plaatje, het beeld kantelt normaal op de rechte stukken 2D en de kruispunten en rotondes naar 3D. Als het van 3D terug naar 2D blijft hij ook niet half hangen in in 3D het gaat zoals is bedoeld.
- Als ik de zelfde route ga rijden en ik heb deze gemaakt met de via punten en de route punten wordt het een ander verhaal, dan komen op de kruisingen en rotondes geen witte pijlen weergegeven, net als als links boven in de hoek, en de spraak instructie wordt niet altijd doorgeven.
Het beeld kantelt in het begin wel goed maar later niet meer, hij kantelt voor een kruising naar 3D maar kantelt niet volledig terug naar 2D.
Misschien heeft dit er mee te maken dat er een aantal dingen niet goed gaan.
Vanmiddag terug naar huis ga ik nog even kijken wat ik nog meer kan vinden wat afwijkt en laat het je weten, en misschien wat foto’s.
Dit wat ik aangeef is bij Android en bij de iPhone het zelfde geval.
-
@Corjan-Meijerink Ik heb de laatst dagen nog veel gereden met de MyRoute aap Next om te kijken waar het vandaan komt met de missende of sporadisch geven van spraak instructie en het niet goed kantelen van 2D naar 3D en weer terug, het probleem doet zich voor na de laatste update.
wat ik zo constateer is dat als je met favorieten een adres aantikt en deze gaat rijden zul je zien dat de spraak instructie en het kantelen van 2d naar 3D en weer naar 2D goed gaat ook bij kruispunten en rotonden de witte pijlen in de route overeen komen met wat er in de linker boven hoek, Als je een route maakt en je hebt daar vorming punten en via punten gaat het in het begin goed na een paar vorming punten en een afslag gaat het niet meer zo goed hij kantelt ook niet meer van 2D naar 3D en weer terug hij blijft in een laffe 3D staan, de spraakinstructie valt ook langzaam weg en reageert sporadische.
ik heb wat foto's gemaakt wat ik zo tegen kom, dit doet hij met de vorming punten, en in de bovenbalk geeft hij in de balk waar de naam van de weg zou moeten staan. hier zie je het zelfde het is dat het beeld kantelt naar nog meer 3D en in zoemt , en je kunt hier ook zien dat het beeld al in een 3D weergave staat, de 3D weer gave is hier goed te zien dit is de 3D weergave waar hij voor de rest van de hele route op staat, de eerste afslag op 2,5km en als je kijkt boven de Breede blauwe balk zie je ook duidelijk dat er in een 3D modus wordt weer gegeven.
op de volgende foto kun je zien en ik denk dat dit heeft te maken met de spraak instructie niet wordt door gegeven dat er op de rotonde niet dezelfde weergave is dan in de rechter boven hoek, . Als ik deze woonwerk route rij met keuze favorieten en maak de keuze werk en genereer de route heb ik al deze problemen niet altijd bij de afslagen de witte volg pijlen en de juiste spraakinstructie wordt weer gegeven. Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden -
@G-Grote-Ganseij dankje!
-
@Corjan-Meijerink rij nu in Schotland, wat nog wel een puntje is dat er nog wel naar de rijmodus gekeken moet worden ik rij over het algemeen in 3D modus terwijl dit 2D zou moeten zijn dit is erg vervelend om vooruit te kijken verder gaat het niet slecht. Ik start de route online en zet hem daarna ofline en dat gaat goed geen probleem, we heb ik wat probleemen het eerste punt overslaan dat doe ik online en dan zie je dat hij het over slaat en dan naar ofline dat lijkt ook goed te gaan maar als je naar de tijd gaat kijken van de rout rekent hij nog vanaf begin en verdubbelen de rijtijden, morgen iets anders proberen om ofline het routepunt te rijden kijken of het dan is opgelost. Nu ofline 3 dagen onderweg valt mij nog mee doet wat hij moet doen ook onderweg als ik toch even van de route ga wordt het herbereked en pakt de route weer goed op, enige minpunt de rijmodus dat hij niet volledig in 2D gaat.
-
@G-Grote-Ganseij klinkt verder goed! Geniet in Schotland!
-
@G-Grote-Ganseij, Grappig... Ik vind juist dat hij véél te snel naar 2D gaat. En in 3D view kun je juist verder voorruit kijken dan in 2D.
-
@Con-Hennekens bij een kruising gaat hij naar 3D en daarna naar 2D maar als je goed kijkt blijft hij half in 3D staan hij gaat niet volledig naar 2D op een telefoon is het niet goed te zien ik rij met een tablet horizontaal en dan kun je meer kaart zien boven in en dan zie je dat het niet 2D is ik heb nu een TomTom als backup en die staat 2D en dan heb je een duidelijk beeld van de afslag of kruising die er aan komt.
-
@G-Grote-Ganseij, Volgens mij is dit by design zo, en geïmplementeerd in de laatste update. Juist omdat je bij horizontaal gebruik van je scherm te weinig vooruit kunt kijken. Een wat lagere kijkhoek zorgt dan juist dat je wèl verder vooruit kunt kijken dan bij 2D (richting horizon namelijk).
-
@Con-Hennekens @Corjan-Meijerink ik probeer het uit te leggen wat ik bedoel volgens mij is het niet duidelijk wat ik probeer uit te leggen, ik heb vandaag onderweg nog foto’s gemaakt van mijn scherm, de eerste foto is als ik aan het rijden ben deze zou 2D moeten zijn maar dat is hij niet. Als je kijkt op de foto zie je dat ik boven in het scherm 2cm mis dat is de lucht, dat betekent ook dat als er een afslag komt ik die op het laatst zie en dat is erg vervelend voor het overzicht. dit is de rij modus, was altijd 2D plat aanzicht boven op de route gezien, de volgende foto is 2D doormiddel van het kompas symbool, en zo zou ik de route willen zien in de rij modus, maar dan met de driehoek pijl naar boven, ik hoop dat het nu wat duidelijker is aan gegeven. Ik heb hier ook een foto van mijn TomTom die ik gebruik als backup van het zelfde punt waar de foto’s van MyRoute Next (kon deze gisteren niet toevoegen was te groot na kunst en vliegwerk de grote kunnen aanpassen bij deze bij deze, , ik heb de laatste update gedaan rij modus ongewijzigd, maar door de mogelijkheid dat route punten over geslagen worden het offline rijder er stabiel uit ziet een grote verbetering, ik rij nu 7 dagen offline geen problemen gehad wel een paar kleine maar daar ben ik niet over uit of gebruiker fout of fout in de app, na de update stabiel geen witte vlagen aan het eind van de rit meer erg tevreden.
-
@G-Grote-Ganseij, jouw toestel (welk is het?) heeft wel een tamelijk vierkant aspect in het scherm (breedte/hoogte verhouding). Misschien dat het daardoor wat vreemd uitziet.
Echter het principe van 3D view (= onder een hoek naar de kaart kijken in plaats van loodrecht omlaag) is dit:
Je kijkt dus verder naar voren, maar er speelt wel mee dat vanwege perspectief de dingen verder weg kleiner worden. Er zullen vast enkele niet natuurkundig/wiskundig verantwoorde elementen in mijn tekening zitten, maar het principe is wel duidelijk denk ik
Wat ik hiermee wil zeggen: ondanks dat je beeld op 3D staat, kun je tóch verder vooruitkijken dan bij 2D. Bij een gelijke zoomfactor, uiteraard.
-
@Con-Hennekens ik rij met een tab3 van Samsung en vind het beeld wat ik aan geef op de foto niet geweldig op de oude app navigation was dit beter weer gegeven, ik heb alle instellingen nog eens nagelopen of ik iets over het hoofd had gezien om gewoon 2D in te kunnen stellen, net als op deze foto ik heb op het ogenblik mijn TomTom als backup bij mij en dan zie je het verschil van deze foto en de foto die in al toegevoegd had in mij vorige melding (kon deze niet toevoegen was te groot nu aangepast) hier zie je het verschil van overzicht ten opzichte van MyRoute Next ik heb de TomTom we verticaal maar het gaat om het aanzicht van de route, misschien zou je een knop moeten hebben dat je de keuze heb voor alleen 2D of 3D wat je zelf het best bevalt. Even wat anders, ik heb weinig spraakinstructie ik moet wel veel op het scherm kijken om geen afslag te missen, ik weet niet wat jouw ervaring hier mee is.
-
@G-Grote-Ganseij, Ik kan aan je foto's eigenlijk niet zien hoe ver je op beide toestellen vooruit kunt kijken. Er is te weinig kaartdetail zichtbaar om daar een oordeel over te vormen. Je vergelijkt wel een landscape georiënteerd apparaat met een portrait georiënteerde TomTom. Das ook niet helemaal eerlijk natuurlijk.
Maar om je gerust te stellen: er komen nog zoomknoppen in beeld, waarmee je de zoomfactor dus zelf kunt instellen. Daar is door meerdere testers al om gevraagd.
-
@Con-Hennekens over kaar detail gesproken, de offline kaarten van MyRoute die moeten nog in gekleurd worden, als je naar boven in Schotland gaat houd op een gegeven moment de kleuren op dan is de kaart wit en alleen de wegen en het water zichtbaar, we zijn nu weer onderweg naar de boot en we zitten op de hoogte van Edinburgh en nu beginnen de kleuren weer te komen. De TomTom heeft meer kleur dus dat lijkt al gouw anders.
-
@Corjan-Meijerink ik heb vandaag weer een foto kunnen maken van een 2D weergave, dit komt zo nu en dan voor en het verdwijnt ook zo weer, ook krijg je dit beeld an de app moet herberekenen als je afwijkt van te route, deze weergave is volgens mij bedoelt als rijmodus, de route als rijd is de route ook zichtbaar door de blokken boven in het beeld, dit zou je willen als motorrijder de waas van de horizon weg en een goed zicht op wat komt, het jammere is dat dit beeld sporadisch voor komt en ook zo weer weg is, ik hoop dat je hier wat mee kunt, in ieder geval de horizon weg halen of helemaal in 2D. Wat ik zo ondervind is dat de app MyRoute Next offline goed werkt na de laatste update goed bezig alle maal ik denk dat de TomTom weer in de koffer kan en niet meer nodig is. Details van de offline kaart materiaal dat moet nog in gekleurd worden Schotland heeft alleen een witte kaart met wat strepen van de wegen en blauwe strepen voor het water, meer is er niet.