Meer of minder routepunten (tracks)
-
Hallo, ik ben redelijk nieuw op dit forum. Gebruik MRA sinds 2 jaar voor maken, optimaliseren of bekijken van motorroutes. Mijn vraag, wat is de reden dat je minder routepunten aan een route wilt onttrekken? Hoe meer hoe beter toch? Of zit er een maximum aan?
-
@JK-mul Ik hanteer zelf de stelregel: zo min mogelijk routepunten, maar zoveel als noodzakelijk...
Dat lijkt redelijk wazig, maar ik gebruik net zoveel routepunten als noodzakelijk is om mij over die wegen te laten rijden die ik heb uitgekozen. Soms betekent dat dat ik wat punten kan skippen en soms moeten er een paar extra ergens in de route bij.
Kreten als "om de vijf kilometer een routepunt" is soms nodig, maar als je zeker weet dat je een bergpas of een traject over moet waarin je geen keuze hebt in de route, dan is wellicht aan het begin van dat traject een punt en aan het einde een punt voldoende. Soms heb je dan maar één routepunt in 30km. Je moet er een beetje mee spelen. Wat gebeurt er met de route als je een punt weghaalt? Blijft de route ongewijzigd dan was het weggehaalde punt kennelijk overbodig.
Zeker als je ook MRA gebruikt om ook te navigeren dan maak je gebruik van dezelfde kaarten als waarin je de planning hebt gedaan. Exporteer je naar een ander platform, dan kan het nodig zijn om dat vooraf goed te controleren. -
@JK-mul, @Rob-Verhoeff omschrijft het perfect. "Hoe meer hoe beter" gaat echt niet op, en het kan zelfs het goed functioneren van de auto-skip feature bederven. Stel je moet omrijden vanwege werkzaamheden, dan is het echt niet handig dat je op die ene kilometer dat je moet vermijden 20 waypoints moet skippen omdat iemand dacht "hoe meer hoe beter" en om de 50 meter een waypoint heeft geplaatst . Gechargeerd natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik.
-
Heren, heel blij met de reacties. Dat inspireert. Ik voeg extra punten toe om ervan verzekerd te zijn dat ik bij een kruising of afslag de juiste route blijf volgen, bovendien wanneer je de route omgekeerd zou gaan rijden hoef je geen extra punten meer toe te voegen. Wellicht maak ik een denkfout? En daarnaast: Wat is de auto-skip-functie?
Hoor graag van jullie,
Gr. Jan -
@JK-mul said in Meer of minder routepunten (tracks):
bovendien wanneer je de route omgekeerd zou gaan rijden hoef je geen extra punten meer toe te voegen
Dat is maar ten dele waar! Routepunten plaatsen dicht op een kruising of op een rotonde kan problemen veroorzaken met de spraakinstructie. Plaats ze liever ergens in het midden op een weg tussen twee andere wegen in. Daarnaast hebben sommige trajecten gescheiden rijbanen. Dan ziet de route er ineens heel anders uit als je hem omdraait.
Wat is de auto-skip-functie?
Tijdens het navigeren slaat de navigatie automatisch een routepunt over als je afwijkt van de route. Het is een ingewikkeld algoritme. In eerste instantie zal de navigatie je gedurende een x-afstand tot het volgende routepunt terugleiden naar het al dan niet bewust overgeslagen routepunt. Dit geldt alleen voor de zogenaamde vormingspunten (de druppels). De viapunten (handjes) worden nooit automatisch overgeslagen omdat dat punten zijn waar je sowieso langs wilt rijden.
-
Dat is net de kunst van goede routes maken: net genoeg routepunten zodat de route perfect de track volgt en iedereen dezelfde route rijdt.
-
Allen, dank voor deze zeer nuttige informatie. Ik kan weer verder sleutelen. Fijn weekend!