Testen op negeren routepunten
-
Testdatum: 6 december 2022
Mijn specifiek doel van de test:
- De werking bij het overslaan van een routepunt.
- De werking ingeval een routedeel niet wordt gevolgd.
- Hoe gedraagt TestFlight zich ingeval een rit wordt aanvangen op een willekeurig deel van de geplande route.
Niet specifiek: Algemene bevindingen delen
Onderstaande bevinden zijn het resultaat van diverse gereden routes.
De route om Testflight te verkennen is gepland d.m.v. MRA Routalab, geladen in TestFlight op de iPhone.
Routelab toont een efficiënte route. Zie de zwarte lijn op de afbeelding.- Test 1
De navigatie gestart op punt 1.
• TestFlight volgt deze Routelab-route niet maar rijdt rechtdoor: pijltje A. Ik volg de route van TestFlight, richting A. TestFlight begeleidt mij bij de rotonde (nabij A) rechtsaf te gaan tot punt 2.
Dit verschil tussen plannen op je computer en de werkelijke route op je systeem in de auto/op de motor is een bekend maar hinderlijk verschijnsel bij diverse navigatiesystemen. Maar hier bekruipt je ook een gevoel van ongenoegen omdat je punt 2 eerst in oostelijke richting voorbijrijdt om vervolgens later in westelijke richting naar punt 2 te gaan. Het is niet bepaald de kortste weg en evenmin de snelste.
• Via route A volg ik bij de rotonde opzettelijk niet de route naar routepunt 2 en rijd rechtdoor richting Routepunt 3.
TestFlight accepteert het overslaan van het routepunt en komt gelukkig niet met hinderlijke mededelingen. TestFlight wijst mij vervolgens de weg richting routepunt 3. Zo wil ik het hebben.
• D.m.v. MRA Routelab wijzig ik Routepunt 2 in een Viapunt en ga via de weg volgens pijl A weer niet naar punt 2. Nu wil ik dat TestFlight mij opdringt om naar Viapunt 2 te gaan.
En dat doet TestFlight; voortdurend wordt een route voorgesteld die naar Viapunt 2 leidt.
Door een tik op het scherm dat het routepunt bevat, verschijnt de vraag of ik dat punt wil overslaan. Met een tik op dezelfde plaats, begeleidt TestFlight mij naar het volgende routepunt.
Prettiger kun je het niet hebben!• Nu de situatie waarbij ik Viapunt 2 niet heb aangedaan en gaande ben richting Routepunt 3.
(Om verwarring te voorkomen: het betreft een rit waarbij ik tussen Viapunt 1 en Viapunt 2 een routepunt heb opgenomen voor een test die geen noemenswaardige bevindingen opleverde. Hierdoor is Viapunt 3 hieronder in de schermafbeelding geografisch hetzelfde punt als routepunt 2, eerder genoemd in de beschrijving. Ik blijf dit eerder bedoelde Viapunt 2 zo noemen.)
En dan omkeer zoals door TestFlight voorgesteld om Viapunt 2 toch nog te bereiken.Ik moet daartoe bij de rotonde linksaf.
Heel opvallend:-
Het scherm toont mij dat ik bij de rotonde moet omkeren: de grote pijl "400 m" en het kleine pijltje op de verticaal afgebeelde gescheiden rijbanen. In dat geval zou ik Viapunt 2 (Viapunt 3 hier op het scherm) niet bereiken.
-
Het scherm toont dat hetzelfde Viapunt (Hier Viapunt 3) via verschillende afstanden te bereiken zijn: rechtsboven 2,6 km en links 450 meter.
-
Het scherm toont nabij de rotonde een blauwe lus naar rechts die niet daar niet hoort: er is geen enkele verkeersbeperkende bepaling of omstandigheid om niet bij de rotonde linksaf te gaan. Dit is een punt van aandacht voor de ontwikkelaars. Overigens, TestFlight accepteert in de praktijk het negeren van de lus.
-
Test 2
Ik vervolg mijn weg naar routepunt 4 (niet op deze kaart zichtbaar) en negeer bij punt C de weg linksaf maar ga rechtdoor in de richting van pijl D.
TestFlight biedt mij dan geen routebegeleiding meer aan: geen routelijn te zien.
Zodra ik via de richting van pijl E weer op de route van TestFlight kom, dan begeleidt TestFlight mij weer verder naar routepunt 4.
Echter, de gesproken instructies blijven vanaf punt C, verder de gehele rit achterwege.- Test 3
Tot slot heb ik nog getest of het aanvangen van een rit op een willekeurig punt van een geplande route iets hinderlijks zou kunnen opwerpen.
Met de functie 'Overslaan routepunt' (klikken op het routepunt op het scherm) kun je met TestFlight vanaf de actuele locatie gemakkelijk de vorige routepunten deactiveren en de routebegeleiding vanaf dat punt starten.
Toch heb ik de voorkeur om direct te kunnen starten vanaf de actuele locatie. Dus zonder een of meer routepunten manueel op het scherm te moeten verwijderen. Echter, wel met behoud van de mogelijkheid om toch naar het beginpunt of eerder gelegen punt van de route te kunnen navigeren ingeval daar aanleiding voor is.
Algemene bevindingen
-
Routepunten en Viapunten rechtsboven in het scherm
Heel prettig omdat wordt getoond:
• het nummer van het routepunt;
• de afstand tot dit routepunt
• en bovendien met gesproken woord wordt ondersteund.
Dit geeft duidelijkheid en rust. -
Gesproken begeleiding:
• Er zullen situaties zijn waarop een routeaanwijzing én een routepunt samenvallen. Hierdoor werd een mededeling over dat routepunt afgebroken terwijl een routeaanwijzing wegviel. Althans dat laatste denk ik, omdat ik de aanwijzing niet heb gehoord en daar wel had verwacht. Ik heb hier nog geen uitgebreide ervaring mee opgedaan maar hoop dat er in voorkomende gevallen prioritering wordt toegepast en de gesproken routeaanwijzing prevaleert;
• De tekst wordt op bepaalde locaties niet volledig uitgesproken (wordt afgebroken);
Soms ontbreekt de gesproken begeleiding over een groot deel van de route.
italicised text
-
@Ad-Koppenol Wow! Dank voor dit zeer uitgebreide test rapport. Mijn antwoord zal iets korter zijn dat je rapport maar ik ga hier volgende week zeker veel mee doen
Om te beginnen: fijn dat de manier van routepunten overslaan bevalt!
Dat er een afwijking zit tussen de website en de app, kan kloppen. De app gebruikt de nieuwste versie van HERE, de website loopt iets achter. Dit wordt rechtgetrokken voor de uiteindelijke release. Daarnaast gebruikt de app nog verkeersinformatie waardoor de route iets anders kan lopen. Dit kan nog niet uit gezet worden, in een volgende update zeker wel!
Routepunten worden niet automatisch overgeslagen, daar werken we nog aan. Gelukkig was dat ook niet een probleem voor deze test.
Erg interessant hoe op enig moment, twee verschillende afstanden worden getoond. 400m + 450m is niet 2.6km Dit geeft aan dat er achter de schermen wel echt iets mis gaat en dat zullen we onderzoeken!
In een latere update zal het mogelijk zijn om de route vanaf een gekozen (of bijvoorbeeld het punt die het dichtsbij ligt) te starten.
Gesproken instructies worden ook nog aangepakt!
Super bedankt voor zo'n uitgebreid verslag. Hier kan ik veel mee en dat ga ik ook doen!
-
-