Routetijden en afstand
-
Ik probeer MRA steeds te gebruiken bij het maken van route's.
Nu ben ik er echter achter gekomen , dat het er aan ligt of je Open Street Map , TomTom of Here gebruikt , hoe lang een rit duurt.
Ik heb bijvoorbeeld Rondje Ravels-Helmond gemaakt (staat openbaar).
Volgens Open Street Map duurt de rit 2u45m en 127.82 km ; volgens TomTom 3u29m en 132.17 km en volgens Here 3u3m en 143.18 km.
Het was me al vaker opgevallen , dat de TomTom langere reistijden aangaf , dan ik in MRA zag.
Hoe kan dat ?? -
Hallo @Juudje39 , dat komt omdat iedere kaart zijn eigen routeringsinstellingen heeft. zie plaatje
Door de route te vergelijken met (toolkit) kun je in ieder geval de routes voor de 3 kaarten over dezelfde wegen laten lopen door de route te dwingen middels een extra punt te plaatsen een bepaalde weg te nemen.
-
Het heeft ook met nog veel meer factoren te maken. Namelijk de software instellingen waarmee de tijd wordt berekend. Maar ook hoe actueel de kaarten zijn. Ik heb voorbeelden gezien waarbij Here over een bepaalde route er 2 keer zo lang over deed als Openstreetmap, Tomtom of zelf Google. oorzaken:
Een nieuwe weg die veel korter is en Here nog de omweg neemt.
Here kaarten die aangeven dat een weg onverhard is terwijl het al wel verhard is. Als je dan "onverharde wegen vermijden" instelt wordt er weer omgereden.
Een klein bergweggetje dat opgewaardeerd is tot een grote doorgaande route. Tomtom en Open Streetmap wisten dat al wel, maar Here niet. Daar krijg je enorme verschillen in tijd. Tomtom nam vroeger bv. voor een bepaalde weg altijd de max snelheid minus 10km/h. Voor een stoplicht of een bocht wordt er een bepaalde tijd of snelheid genomen. De drukte van de weg wordt ingeschat. Dit soort parameters veroorzaken ook (soms grote) verschillen in de routetijd.