Hoe snelwegen vermijden?

• Hallo,

Ik heb een route uitgezet maar deze volgt constant de snelweg. Ik heb geprobeerd om deze te mijden maar daarvoor zijn gigantisch veel routepunten nodig, daar is geen beginnen aan..

Ik las ergens dat de Toolkit de optie heeft maar ik zie deze niet (zie screenshot). Mis ik iets?

Bedankt!

Groet,
    Rudi

Screenshot_3.png

• @Rudi-Beijnen De vermijd opties die jij zoekt zijn alleen beschikbaar met een Gold account omdat deze opties alleen beschikbaar zijn in de Here en TomTom map😀. Jij plant nu in de OpenStreetMap die in de basic gratis versie van MRA zit... Voor niets gaat de zon op. 😀 Met een gold account gaan er zoveel meer nuttige functies open, dus het is 100% de paar tientjes per jaar waard! De moeite waard om te overwegen.

Zie screenshot van de Here "vermijd" toolkit hieronderScreenshot_20210707-112325.jpg

(PS* met gold komt ook de TomTom map vrij die ik hier niet getoond heb)

• @StefanHummelink Ik dacht dat er 14 dagen gratis gebruik gemaakt kan worden van de Gold functies?

Screenshot_4.png

• @Rudi-Beijnen Dat zou heel goed kunnen, in dat geval zou je de Here en TomTom kaart moeten kunnen selecteren in de toolkit.

Zie hieronder:
    Screenshot_20210707-113916.jpg
    😀

Je kan altijd tussen de kaarten switchen en blijven gebruiken maar let op; als je gold proef afgelopen is, zal de gratis OSM map dus jouw vermijd opties uit de Here of TomTom kaart te niet doen, en zal je route dus gewoon weer over de snelwegen gaan... Dus is jouw route dus alleen goed zolang jouw proefperiode duurt.

• @StefanHummelink aha! nu werkt het inderdaad 🙂 Als ik de Navigation app wil gebruiken dan selecteer ik HERE?

• @StefanHummelink snelwegen vermijden werkt iig prima!

• @Rudi-Beijnen Jazeker!

Voor gebruik in MRA Navigation ALTIJD de route maken (of controleren) in de Here kaart.

Dat kan door:

• De route te maken in de Here kaart door deze in de toolkit te selecteren ( zoals in mijn screenshot het geval is)
    • Of door de gold functie "Vergelijk route met xxx" te gebruiken. Hiermee kan je bijvoorbeeld de route plannen in de TomTom kaart (heeft soms voordeeltjes), en tegelijkertijd komt er dan een tweede routelijn die op basis van de Here kaart wordt berekend. Als je dan met routepunten beide routelijnen gelijk aan elkaar maakt, heb je dus effectief hetzelfde bereikt als door in de Here map te plannen.

Succes! 😀

PS* goed letten op je routepunt plaatsing he! Daar zijn stricte "richtlijnen" voor! Zie meerdere threads op dit forum en ook in de handleidingen.

• @StefanHummelink bedankt voor je hulp. Gaat vast lukken, we beginnen morgen aan de 4-daagse trip 😎

• @Rudi-Beijnen
    Pas wel nog even op! De in de toolbox geselecteerde navigatie-opties (zoals vermijd snelwegen etc) worden NIET gerepliceerd naar Navigation. Als je daar de route opent, gaat Navigation de zelf herberekenen met de default route-opties. Je moet dan zelf in Navigation de route-opties handmatig gelijk maken aan die wat je in MRA hebt gebruikt.

Dat is prima voor van A naar B routes, maar wil je echte motorroutes met veel richting-veranderingen gaan tekenen dan adviseer ik toch echt gebruik te maken van meer routepunten. Buiten de snelweg ca 1 routepunt per 2 tot 4 kilometer. Dat gaat sneller dan je denkt.

• @Con-Hennekens Ha Con,

Toen je dit schreef begin ik ook te twijfelen maar heb het even gecheckt, en bij mij op Android komen de toolbox instellingen wel over!

In de route heb ik alle vermijd opties aan staan:
    Screenshot_20210707-124050.jpg
    Zie hieronder Navigation route instellingen die automatisch in de route meekomen:
    Screenshot_20210707-124108.jpg
    Let op: Android apps.

@Rudi-Beijnen Desalniettemin is het wel slim dit per route goed te checken in de Navigatie app.

En ik ben het eens met @Con-Hennekens als het gaat om het gebruik van deze opties. Aanrij routes prima, verder probeer ik ook altijd de routes met routepunten te vormen en niet met de toolbox opties. 🙂

• Hai

Ik maak autoroutes maar heb geen navigatiesysteem en gebruik alleen de navigation-app. Het zou dus wel handig zijn als je snelwegen vermijden etc kon maken op je desktop en dat deze automatisch naar de app transporteert

• @Con-Hennekens said in Hoe snelwegen vermijden?:

@Rudi-Beijnen
    Pas wel nog even op! De in de toolbox geselecteerde navigatie-opties (zoals vermijd snelwegen etc) worden NIET gerepliceerd naar Navigation. Als je daar de route opent, gaat Navigation de zelf herberekenen met de default route-opties. Je moet dan zelf in Navigation de route-opties handmatig gelijk maken aan die wat je in MRA hebt gebruikt.

Dat is prima voor van A naar B routes, maar wil je echte motorroutes met veel richting-veranderingen gaan tekenen dan adviseer ik toch echt gebruik te maken van meer routepunten. Buiten de snelweg ca 1 routepunt per 2 tot 4 kilometer. Dat gaat sneller dan je denkt.

Je kunt dan desnoods de HERE route "Opslaan als" (en ergens op de schijf bewaren als "gpx 1.1"). En daarna (vb.) een nieuwe map aanmaken waarin je dezelfde routetracks aanmaakt via "Nieuw" --> "Route (Upload)" (en maw de route als routetrack terug van de schijf haalt) :
    b8a061c1-5ab8-466e-aed6-3f800b681f7a-afbeelding.png

Daarna converteer je de routetrack dmv
    3d607a47-381c-4129-90ca-8c34d0ac28ca-afbeelding.png naar een route. Zo komen er vanzelf genoeg routepunten in de route te staan...

Op die manier is het niet (meer) van belang welk kaartmateriaal je geselecteerd hebt, en op eender welk device zou die route mooi moeten worden getoond...

• @sudolea Juist hiervoor bestaat er de "Routepunten uitbreiden" optie haha.

Met de toolkit vermijden opties kan je de route van de snelwegen afhouden. Heb je daarna een leuke route gemaakt en je wil toch de vermijden optie uit hebben: dan de gold uitbreiden functie gebruiken om automatisch Routepunten bij te laten plaatsen ... Ideaal!

Ik gebruik dat feitelijk in elke route om het aantal Routepunten per km goed te krijgen, en om de vermijd opties alleen in de planner bij het plannen te gebruiken. Deze zijn dus in de uiteindelijke route altijd allemaal uit.

• @StefanHummelink Top, ik zal dat eens proberen, ik wist dit ook niet (en had eigenlijk vrede met de manier die ik hierboven uitlegde, dat was mijn "best practices" 👼

• @sudolea En zo leren we allemaal weer van elkaar. Dit forum is, zoals we dat in Twente zeggen, "onmeunig" nuttig hahaha .🙂

Ps* hieronder de functie die ik bedoel.
    Screenshot_20210707-190250.jpg

• @sudolea said in Hoe snelwegen vermijden?:

Op die manier is het niet (meer) van belang welk kaartmateriaal je geselecteerd hebt, en op eender welk device zou die route mooi moeten worden getoond...

Dit is overigens ook niet helemaal waar.☺️ Het aantal Routepunten kan weliswaar wel voldoende zijn voor een identieke route in elke kaart (wat niet per definitie zo is maar gecheckt moet worden door de auteur) maar dat zegt nog helemaal niets over de plaatsing van de Routepunten welke in sommige gevallen in de praktijk alsnog roet in het eten kunnen gooien.

Idealiter staan ALLE Routepunten in elke route op een "kruising" van de TomTom, Here en OSM routelijn. (Dit is te controleren met de "Vergelijk route met" functie uit de toolkit.) Alle 3 gelijk maken aan elkaar is vaak lastig omdat OSM vaak erg afwijkt, maar TomTom en Here zijn in 99% van de gevallen goed op elkaar te leggen.

Kortom, de kaart afhankelijkheid kan je nooit helemaal vermijden, behalve door voldoende Routepunten te gebruiken die de route in beide kaarten identiek maakt.🙂

Zie hieronder een voorbeeld van een routepunt die exact op een "kruising" staat van de zwarte Here route lijn, en de rode TomTom route lijn.
    Screenshot_20210707-191043.jpg

• @sudolea en @StefanHummelink
    Dat kan natuurlijk allebei, maar is toch een soort van lapmiddel. Als MRA zelf bedenkt waar de routepunten komen, is controle noodzakelijk. Hoewel ik de indruk heb dat ze sinds enige tijd wel keurig op de weg worden gezet, is het risico dat ze op zijstraatjes of pontificaal op kruisingen komen te staan te groot. Als je ze toch moet nalopen, kun je ze net zo goed zelf plaatsen naar mijn idee. Meestal importeer ik een gpx dan ook als een tracklog (en geen routetrack) en begin dan zelf de route te tekenen. Maar meerdere wegen leiden naar Rome inderdaad 😉

• @Con-Hennekens haha persoonlijk vind ik het nalopen van de bijgeplaatst Routepunten door bijv. De "uitbreiden" functie, sneller maar vooral ook veel minder saai hahaha. De computer het werk laten doen en alleen controleren bevalt mij meer dan al het werk zelf doen. ☺️ Maar natuurlijk zijn we allemaal mensen en hebben andere maniertjes. 😃

Ps* die kruisingen komen nog al te vaak voor. Dus nalopen moet inderdaad sowieso. ☺

• @Con-Hennekens @StefanHummelink vandaag dag 1 gereden. Ik begrijp nu waarom via punten in de meeste gevallen beter zijn dan routepunten, er is een functie om het aantal routepunten aan te geven die je over wilt slaan maar dat werkte niet dus handmatig moeten verwijderen.

De Navigatie app is echt heel duidelijk en de routes waren perfect maar na ongeveer een uur rijden was mijn nieuwe iPhone al leeg! Aangezien er geen usb op de motor zit om stroom at te tappen was het einde oefening wat betreft de route en dat is jammer omdat er best wel wat voorbereiding in zat.

Hebben jullie nog tips hoe ik de batterijconsumptie kan verminderen? Ik vind dit toch wel een dealbreaker voor deze app, echt jammer!

Morgenochtend beginnen aan dag 2 maar ik ga er vanuit dat dit weer een adhoc route wordt..

Groet,
    Rudi

• Een powerbank kan enig soelaas brengen, maar ik denk dat de enige echte degelijke oplossing erin zal bestaan dat je een USB voeding op jouw motorfiets voorziet, hoor. Dat ligt echt niet aan MRA, hoor. Eender welke GPS- applicatie zal hoe dan ook stroom ... euhm ... vreten 🤕

Log in to reply

Ambassadors
Want to participate in the MyRoute-app community, get recognized and grab cool rewards? Perhaps you'd like to become a MRA Ambassador.
ACTIVE USERS
POPULAR TOPICS MY GROUPS